Projekt Akademia EduGIS ma na celu upowszechnienie zastosowań technologii informacyjnych (ICT) oraz geoinformacyjnych GIS (ang. Geographic Information System ? Systemy Informacji Geograficznej) w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych w gimnazjum i liceum oraz w edukacji przyrodniczej

Z okazji podsumowania Akademii EduGis, 10 czerwca na konferencji poświęconej wykorzystaniu narzędzi geoinformacyjnych w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych w Warszawie spotkali się edukatorzy ekologiczni z całej Polski. Konferencję „GIS w szkole” zorganizowało Centrum Informacji o Środowisku UNEP/GRID-Warszawa.

Spotkanie, podsumowujące realizację projektu „Akademia EduGIS”, zgromadziło nauczycieli przedmiotów przyrodniczych poziomu gimnazjum i liceum, doradców przedmiotowo-metodycznych, pracowników ośrodków edukacji ekologicznej, parków narodowych i krajobrazowych. Z uczestnikami konferencji spotkali się eksperci z Centrum UNEP/GRID-Warszawa, Centrum Badań Kosmicznych Polskiej Akademii Nauk, Uniwersyteckiego Centrum Badań nad Środowiskiem.

W wykładzie inauguracyjnym dr Witold Lenart (Uniwersytet Warszawski) przekonywał, że wzbogacenie lekcji np. geografii czy biologii o elementy pracy z narzędziami geoinformacyjnymi ma bezpośrednie przełożenie na jakość nauczania i nabywanie przez uczniów praktycznych umiejętności.

Uczestnicy konferencji mieli także możliwość zapoznania się z realizacji rezultatami projektu „Akademia EduGIS” – w tym m.in. ze scenariuszami zajęć przygotowanymi przez zespół pracujący w ramach projektu, zasobami edukacyjnymi dla nauczycieli biologii i geografii. Zebrani poznali dostępne dla nauczycieli zasoby danych przestrzennych, oprogramowanie i aplikacje web-GIS. Zagadnienie satelitarnych obserwacji Ziemi, jako cennego źródła wiedzy o naszej planecie, przybliżył zebranym Michał Krupiński z Zespołu Obserwacji Ziemi Centrum Badań Kosmicznych Polskiej Akademii Nauk.

Wśród prelegentów nie zabrakło także zagranicznych gości. Dzięki połączeniu internetowemu Karl Donert, (koordynator projektu Digital-earth.eu, Przewodniczący Europejskiego Stowarzyszenia Geografów) zaprezentował polskim edukatorom założenia tej międzynarodowej sieci współpracy w zakresie zastosowań GIS w edukacji. Założeniem Digital-earth.eu jest powstanie społeczności nauczycieli wykorzystujących w swojej pracy technologie geoinformacyjne. Donert zaprosił uczestników konferencji do aktywnego włączenia się w budowanie tej sieci.

Popularyzacja nowoczesnych narzędzi edukacji ekologicznej jest priorytetem dla naszego Centrum – mówi Monika Rusztecka (Kierownik Działu Zastosowań Geoinformacji w Centrum UNEP/GRID-Warszawa) – Wykorzystanie nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych ICT i geoinformacyjnych GIS pozwala na praktyczne przekazywanie wiedzy w sposób interesujący dla młodzieży. Dlatego cieszymy się z zainteresowania tą tematyką i planujemy kontynuować działania zapoczątkowane w Akademii EduGIS – dodaje.

Już dziś wszyscy zainteresowani mogą odwiedzić portal www.edugis.pl gdzie udostępnione są m.in.: scenariusze zajęć, lista umiejętności odnoszących się do GIS,  internetowa baza wiedzy oraz kurs e-Learning dla nauczycieli. Wszystkie materiały opracowane są w bezpośrednim odniesieniu do obowiązującej podstawy programowej.
Już wkrótce zostanie też opublikowany poradnik dla nauczycieli „GIS w szkole”, który w formie elektronicznej będzie bezpłatnie udostępniony na portalu.

 

Projekt zakłada, że uczestnicy grupy roboczej będą pełnili rolę regionalnych animatorów GIS w szkole. / Fot. UNEP-Grid

Uczestnicy konferencji mieli także możliwość zapoznania się z realizacji rezultatami projektu „Akademia EduGIS”. / Fot. UNEP-Grid

Na spotkaniu byli nauczycieli, doradcy metodyczni oraz pracownicy ośrodków edukacji ekologicznej i parków. / Fot. UNEP-Grid

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Zostaw komentarz
Podaj swoje imię