W konkursie pt. ?Ścieżki edukacyjne parków narodowych?, którego przedmiotem była oferta edukacyjna parków narodowych zwyciężył Wigierski Park Narodowy.

Moralnym i prawnym obowiązkiem działalności parków jest edukacja ekologiczna społeczeństwa. Czy i jak parki wywiązują się z tego obowiązku? To pytanie, na które do tej pory nie udzielono jasnej odpowiedzi. Jednym z zadań projektu jest przegląd i ocena ofert edukacyjnych parków narodowych. Polski Klub Ekologiczny Zarząd Główny (organizator konkursu) zwrócił się do dyrekcji wszystkich 23 polskich parków narodowych z prośbą o przesłanie na konkurs materiałów edukacyjnych adresowanych głównie do uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej.

Na podstawie indywidualnych protokołów z pracy członków krajowej komisji konkursowej oceniającej oferty edukacyjne parków narodowych w konkursie pt. „Ścieżki edukacyjne parków narodowych” w składzie:

Maria Staniszewska, prezes Zarządu Głównego Polskiego Klubu Ekologicznego – przewodniczący komisji oceniającej
dr Elżbieta Roland, adiunkt na Wydziale Nauk Biologicznych Uniwersytetu Zielonogórskiego
Barbara Mirek-Michalska, specjalista ds. ochrony przyrody i edukacji leśnej z Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Krakowie
Tadeusz Ogorzałek, prezes Zarządu Okręgu Ligi Ochrony Przyrody, konsultant w Małopolskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Nowym Sączu
dr Danuta Maciejowska-Mias, nauczyciel konsultant do spraw biologii i przyrody w Małopolskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Krakowie
 

wyłoniono zwycięzców konkursu zgodnie łączną sumą przyznanych przez jurorów punktów.

Oferty edukacyjne PN oceniane były wieloaspektowo: od materiałów przesłanych do biura PKE ZG, po przegląd oficjalnych stron internetowych parków, po ocenę realizowanego programu i materiałów dydaktycznych dla nauczycieli.

Oferty edukacyjne parków narodowych, które w oczach jurorów otrzymały najwyższe uznanie, a tym samym zostały uznane za zwycięzców konkursu to:
I miejsce – Wigierski Park Narodowy – 167 punktów
II miejsce – Poleski Park Narodowy – 156,5 punktów
III miejsce – Białowieski Park Narodowy – 144 punktów

Ze względu na przesłane do oceny atrakcyjne, pomysłowe i praktyczne materiały dydaktyczne wyróżniono:
wyróżnienie 1. stopnia – Drawieński Park Narodowy
wyróżnienie 1. stopnia – Bieszczadzki Park Narodowy
wyróżnienie 2. stopnia – Ojcowski Park Narodowy
wyróżnienie 2. stopnia – Wielkopolski Park Narodowy
wyróżnienie 2. stopnia – Kampinoski Park Narodowy

Ze względu na przesłane materiały informacyjne, które mogą być wykorzystane przez nauczycieli do przygotowania lekcji na terenie parku wyróżniono: Gorczański Park Narodowy i Tatrzański Park Narodowy

Wszystkie parki narodowe, które zgłosiły się do konkursu, otrzymują tytuł: Krzewiciel edukacji przyrodniczej i ekologicznej przyznany przez Polski Klub Ekologiczny w ramach realizowanego projektu. Oficjalne ogłoszenie wyników konkursu – uwzględniające ocenę jurorów oraz wyniki ankiety wypełnianej na stronie internetowej przez odwiedzających ją nauczycieli – nastąpi we wrześniu br. podczas konferencji podsumowującej projekt.

Źródło: Polski Klub Ekologiczny

Konkurs miał wyłonić najlepiej przygotowane i najatrakcyjniejsze dla dzieci i młodzieży oferty edukacyjne. / Fot. PKE

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Zostaw komentarz
Podaj swoje imię