Jak czytamy w ?Gazecie Prawnej?, przedsiębiorcy produkujący baterie będą finansować nie tylko zbiórkę zużytych ogniw, ale także ekologiczne kampanie edukacyjne. Od przyszłego roku przedsiębiorcy mają przeznaczać 0,1 proc. swoich przychodów na zorganizowanie społecznych kampanii ekoedukacyjnych.
Podstawą prawną jest art. 37 i 100 ustawy z 5 marca 2009 r. o bateriach i akumulatorach. Przedsiębiorcy, którzy nie będą zajmować się organizacją takich kampanii, będą musieli przekazać odpowiednie kwoty na wyodrębnione rachunki urzędów marszałkowskich.
Obowiązki te, przewidziane w ustawie o bateriach i akumulatorach, obejmą producentów i importerów baterii czy akumulatorów oraz firmy zajmujące się wprowadzaniem do sprzedaży urządzeń zasilanych takimi ogniwami.
Zgodnie z ustawą publiczne kampanie edukacyjne oznaczają wszelkie działania mające na celu podnoszenie wiedzy o prawidłowym postępowaniu z takimi odpadami, jak zużyte baterie i akumulatory. Mają one także wspomóc ich selektywną zbiórkę. Kampanie takie powinny zawierać informacje o możliwym wpływie substancji użytych w bateriach na środowisko i zdrowie ludzi oraz o dostępnych sposobach pozbycia się ich.
Przedsiębiorca, który nie zamierza prowadzić takich kampanii, będzie musiał do 15 marca każdego roku przekazywać na konto urzędu marszałkowskiego 0,1 proc. rocznych przychodów z tytułu sprzedaży baterii. Pieniądze te mają trafić na taki sam cel jak kampanie.
Nowa ustawa ma wejść w życie 1 stycznia 2010 r.
Źródło: Gazeta Prawna