Nowy projekt Klubu Gaja Ryby mają głos! to powszechna, społeczna edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska w szczególności ochrony zagrożonych gatunków ryb.
Spośród 200 gatunków ryb najczęściej sprzedawanych na świecie już 120 z nich zagrożonych jest wyginięciem. Rabunkowe połowy prowadzą do sytuacji, w której wiele gatunków nie ma możliwości by ponownie się rozmnożyć, a brak dużej liczby populacji zaczyna zakłócać równowagę danego ekosystemu.
Wyłowione ryby trafiają jednak do konsumentów i to oni mogą być kontrolerami efektów połowów i decydować o priorytetach w rybołówstwie. To wybory konsumenckie decydują o tym jakich gatunków ryb poszukują handlowcy i rybacy. Dlatego nowy projekt Klubu Gaja Ryby mają głos! to powszechna, społeczna edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska w szczególności ochrony zagrożonych gatunków ryb.
Konsumpcja ryb na polskim wybrzeżu wzrasta maksymalnie latem. Turystów spragnionych nie tylko słońca i morza, ale także świeżej rybki nie brakuje. Dla rybaków, pośredników i sprzedawców to najlepsza pora na największy zysk. Kampania Ryby mają głos! mówi o zasadach zrównoważonego rozwoju i rybołówstwa. Przedstawia zagrożone gatunki ryb i skutki lekceważącego stosunku człowieka do przyrody.
Klub Gaja rdzi, by podejmować dobre decyzje konsumenckie:
? Warto pytać sprzedawców z jakiego akwenu pochodzą przedawne ryby. Gatunek występujący w jednym miejscu licznie, w innym – jest zagrożony wyginięciem.
? Jeśli to możliwe kupuj ryby z połowów w akwenach z najbliższego regionu.
? Coraz częściej w Polsce pojawiają się produkty rybne z ekologicznym certyfikatem MSC
? Nie kupuj młodych ryb. Ich odławianie to łamanie prawa.
Historia Złotej Rybki, którą Klub przedstawia podczas ulicznych akcji informacyjno- edukacyjnych opowiada o rybaku – szczęśliwym, pracowitym lecz nieuważnym, a przez to bez przyszłości. Dopiero kiedy w morzu skończyły się wszystkie ryby, zrozumiał wartość zachowania równowagi pomiędzy działalnością człowieka, a środowiskiem naturalnym. Smutny scenariusz Historii Złotej Rybki możliwy jest w rzeczywistości!
Treści edukacyjne zostaną też przekazane za pośrednictwem Polskiego Radia. W lipcu i w sierpniu na antenie trzech stacji – w Koszalinie, Gdańsku i Szczecinie wyemitowanych zostanie 640 spotów kampanii edukacyjno- informacyjnej Ryby mają głos! Przez całe wakacje, do końca sierpnia w fokarium Stacji Morskiej na Helu czynna będzie wystawa o zagrożonych gatunkach ryb, zrównoważonym rybołówstwie i konsumpcji ryb. Happening Historia Złotej Rybki będzie pokazywany w:
? Międzyzdrojach (14 – 15 lipca, 4 happeningi)
? Kołobrzegu (19 – 22 lipca, 6 happeningów)
? na Helu (24 – 26 lipca, 5 happeningów)
Projekt Ryby mają głos! został dofinansowany ze środków Programu Operacyjnego Funduszu Inicjatyw Obywatelskich oraz przez The Fisheries Secretariat. Partnerem projektu jest Stacja Morska Instytut Oceanografii Uniwersytetu Gdańskiego.
Źródło: Klub Gaja