Dzieci i młodzież chętniej biorą udział w zajęciach edukacyjnych prowadzonych przez osoby spoza ich szkoły. Dzięki temu są bardziej zainteresowane proponowaną tematyką i mocniej angażują się w ich przebieg.
Takie wnioski płyną z ponad dwudziestoletniego doświadczenia Fundacji RECAL, współpracującej z kilkoma tysiącami szkół i nauczycieli. Fundacja prowadzi warsztaty edukacyjne dotyczące zasad i korzyści płynących z recyklingu wszystkich odpadów opakowaniowych, ich racjonalnej gospodarki, ze szczególnym uwzględnieniem recyklingu aluminiowych puszek po napojach. Dotychczas odbyło się ich już ponad 4,5 tysiąca, a wzięło w nich udział niemal 200 tys. uczestników.
? Odbiorcami warsztatów są dzieci i młodzież. Wynika to przede wszystkim z tego, że edukację ekologiczną należy prowadzić od najmłodszych lat. Ponadto dzięki atrakcyjnej formie warsztatów, chętnie włączają się oni w zajęcia ? wyjaśnia Jacek Wodzisławski, prezes Zarządu Fundacji RECAL.
Projekty recyklingowe
Terminy warsztatów dla zorganizowanych grup dzieci i młodzieży (klasy, kolonie, obozy) ustalane są na bieżąco.
? Warsztaty mają być dobrą zabawą, podczas której uczestnicy dowiedzą się, dlaczego warto segregować odpady i jak należy to robić. W trakcie spotkania będą realizowane konkursy z drobnymi nagrodami dla uczestników. W przypadku warsztatów prowadzonych poza pomieszczeniami, przewidywany jest również konkurs łączący aktywność sportową z wiedzą w zakresie recyklingu. Planuje się przeprowadzenie minimum 700 warsztatów dla ok. 24-27 tysięcy uczestników ? podkreśla Jacek Wodzisławski.
Warsztaty będą realizowane zarówno podczas roku szkolnego w ramach programu ?Szkolne i przedszkolne projekty recyklingowe?, jak i podczas wakacji w ramach programu ?Wakacyjne kampanie edukacji recyklingowej?. Ich tematem jest recykling oraz racjonalna gospodarka odpadami ? na przykładzie recyklingu aluminiowych puszek po napojach, w kontekście dwudziestu lat doświadczeń oraz zmian w zakresie gospodarki odpadami wprowadzonymi 1 stycznia 2012 r. przez znowelizowaną ustawę o utrzymaniu porządku i czystości w gminach.
Propozycje tematów
Warsztaty realizowane są w miłej atmosferze, w miarę możliwości na wolnym powietrzu (np. przed szkołą lub ośrodkiem). Podczas nich prezentowany jest temat segregacji odpadów i recyklingu, w odniesieniu do różnych odpadów opakowaniowych. Zgodnie z pięciostopniową hierarchią podstępowania z odpadami podczas zajęć jest mowa m.in. o potrzebie ograniczenia wytwarzania odpadów, m.in. poprzez przemyślane zakupy produktów w opakowaniach, problemie marnowania żywności, powtórnym wykorzystaniu wytworzonych opakowań poprzez m.in. ?kreatywny recykling?, pozwalający na ponowne wykorzystanie opakowań lub ich elementów do tworzenia unikalnych form użytkowych i dekoracyjnych. Ponadto poruszany jest temat recyklingu wszystkich materiałów opakowaniowych (metale, szkło, tworzywa sztuczne, papier i wielomateriałowe), w tym prezentacja różnicy w recyklingu opakowań wielomateriałowych i łatwych do recyklingu opakowań monomateriałowych, odzysku opakowań (w tym pokazanie różnicy pomiędzy odzyskiem a recyklingiem, oraz prezentacja korzyści ekonomicznych i ekologicznych płynących z ponownego zagospodarowania w drodze termicznego przekształcania odpadów, gdzie ?Surowce permanentne?, w tym metale pozostają w popiołach skąd możliwe jest ich wydzielenie i ponowne zagospodarowanie), a także unieszkodliwienia poprzez składowanie jako najmniej korzystną metodę zagospodarowania wszystkich odpadów, w tym oczywiście opakowaniowych.
W trakcie warsztatów są realizowane konkursy z nagrodami, łączące aktywność sportową z wiedzą w zakresie recyklingu. Nagrody to koszulki, drewniane yo-yo, notesy z długopisem oraz magnesy dla wszystkich uczestników (magnesy to drobna nagroda, ale zarazem narzędzie do oddzielania puszek stalowych od aluminiowych, poprzez testowanie właściwości ferromagnetycznych).
Dzieci z zainteresowaniem biorą udział w warsztatach na temat recyklingu.
Sportowe zmagania
Prowadzenie edukacji ekologicznej podczas imprez dla sportowców jest działaniem unikatowym w skali kraju.
? Fundacja RECAL od kilku lat realizuje takie działania we współpracy z m.in. TAFISA ? Światowe Stowarzyszenie Sportu dla Wszystkich oraz Ministerstwem Sportu i Turystyki. Na wybrane wydarzenia sportowe Fundacja RECAL dostarcza napoje izotoniczne w specjalnie przygotowanych puszkach aluminiowych posiadających nadruk edukacyjny promujący recykling ? wyjaśnia J. Wodzisławski.
Wspierane są wyłącznie wydarzenia, których organizatorzy w przesłanym zgłoszeniu pisemnie zadeklarują prowadzenie selektywnej zbiórki opakowań do specjalnie dostarczonych przez Fundacje pojemników i worków na puszki. Podczas najważniejszych wydarzeń, takich jak np. Światowy Dzień Marszu TAFISA, Biegi Niepodległości, maratony, ultramaratony i półmaratony, planujemy zorganizować punkt edukacji ekologicznej.
Dla uatrakcyjnienia tych działań wykorzystywana jest duża, dmuchana bramka do gry i różne rodzaje piłek. Każdy gracz za trafienie do bramki otrzymuje nagrodę. W 2015 r. planowana jest promocja recyklingu na minimum 100 imprezach masowych, w których weźmie udział minimum 100 tysięcy osób. Przy czym dodatkowa działalność edukacyjna planowana jest na minimum 15 największych imprezach sportowych, w których weźmie udział ok. 15 tysięcy osób.
Odbiorcami tego działania są uczestnicy imprez sportowych ? zarówno sportowcy biorący np. udział w biegu, ale także kibice, którzy przychodzą na taką imprezę.
? Realizacja edukacji recyklingowej podczas tego typu imprez jest podejściem nowatorskim. Dzięki temu mamy możliwość dotarcia do innej grupy odbiorców, niż np. podczas Dni Ziemi. Kierowanie działań edukacyjnych do nowej grupy jest świadomym działaniem, które ma zwrócić ich uwagę na problematykę segregacji odpadów i ich recyklingu. Poza tym bardzo często są to osoby ceniące sobie kontakt z przyrodą, czy też wyczulone na zdrowe odżywianie się. Tutaj argument, że dbając ośrodowisko, dbamy także o siebie, trafia na podatny grunt. Mamy możliwość zwrócenia ich uwagi na to, że czyste otoczenie, tak samo jak nasze zdrowie i samopoczucie, w dużej mierze zależy od nas samych. I możemy ?wziąć sprawy w swoje ręce? i małymi krokami osiągnąć sukces ? konkluduje Jacek Wodzisławski.
Niniejszy materiał został opublikowany dzięki dofinansowaniu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Za jego treść odpowiada wyłącznie Fundacja na rzecz Odzysku Aluminiowych Puszek po Napojach RECAL.