Konkurs Vattenfall i National Geographic ?Pokonajmy zmiany klimatu 2008? (?Combat Climate Change? 2008) rozstrzygnięty. Nagrodę główną zdobyła Dominika Majchrzak z LO w Gostyninie za projekt ?Kompleks nowoczesnego składowiska odpadów i biogazowni?.
Konkurs „Pokonajmy zmiany klimatu – Combat Climate Change” jest organizowany co roku przez National Geographic we współpracy z koncernem energetycznym Vattenfall. Biorą w nim udział uczniowie z całej Europy w wieku 14-19 lat.
Projekt Dominiki Majchrzak jest realistyczny i odnosi się do aktualnej kwestii – wykorzystania biogazu. Jest oparty na rzetelnych badaniach i zawiera rozwiązanie łatwe do wprowadzania w skali lokalnej, ale o globalnym potencjale. Dominika Majchrzak skoncentrowała się na eliminacji emisji z niewielkich źródeł (domowe ogrzewanie przy użyciu przestarzałych kotłów węglowych, lokalne kotłownie lub małe warsztaty) i niewłaściwie składowanych odpadów. Dominika proponuje połączenie dwóch technologii – przystosowanie terenu pod nowoczesne składowisko śmieci i budowę biogazowni
Mój projekt zakłada, że korzyści będą dostępne dla niewielkiej społeczności, liczącej 20 tysięcy mieszkańców. To pokazuje wielką potrzebę wprowadzania lokalnych rozwiązań w celu osiągnięcia zmian globalnych – powiedziała Dominika Majchrzak.
Dominika Majchrzak wygrała m.in. wycieczkę do Lillgrund (Szwecja) – trzeciej największej na świecie przybrzeżnej elektrowni wiatrowej. Światowymi zwycięzcami zostali Aisah Hussain, Leon Lindqvist Nielsen, Oliver Aske Hansen i Mehmet Canpolat ze szkoły Tove Ditlevsensskolen w Kopenhadze, w Danii. Wezmą oni udział w organizowanej przez Earthwatch Wyprawie Ochotniczej do Puerto Rico. Zwycięski projekt opisuje, jak dyrekcja ogrodu zoologicznego powinna podchodzić do zużycia energii i spraw środowiska naturalnego, skupia się także na roli zoo dla lokalnych społeczności.
Wszyscy jesteśmy pod wielkim wrażeniem zainteresowania, entuzjazmu i pasji, jakie ci młodzi ludzie zaprezentowali w swoich poszukiwaniach metod walki ze zmianami klimatu. Podczas pracy nad tą niezwykle istotną sprawą wykazali się kreatywnością, a także wysokim poziomem fachowej wiedzy – podsumował Lars G. Josefsson, prezes AB Vattenfall.
Źródło: www.nationalgeographic.com