Fot. Alicja Szarzyńska

Fot. Alicja Szarzyńska

Fot. Alicja Szarzyńska

Fot. Alicja Szarzyńska

Fot. Ogrody Marzeń

Fot. Ogrody Marzeń

Fot. Ogrody Marzeń

Fot. Ogrody Marzeń

Fot. Ogrody Marzeń

Fot. Alicja Szarzyńska

Fot. Alicja Szarzyńska

Fot. Alicja Szarzyńska

Fot. Alicja Szarzyńska

Fot. Alicja Szarzyńska

Fot. Alicja Szarzyńska

Fot. Alicja Szarzyńska

Fot. Alicja Szarzyńska

Fot. Alicja Szarzyńska

Fot. Alicja Szarzyńska

Fot. Alicja Szarzyńska

W ogrodzie rośnie już około 90 różnych gatunków roślin. Są wśród nich rośliny typowe dla regionu, a także wiele gatunków roślin chronionych: cis pospolity, kosodrzewina, bluszcz pospolity, parzydło leśne, pierwiosnki, naparstnica zwyczajna, orlik pospolity, wiciokrzew, barwinek, cyprysik groszkowy. Mamy też kilka brylantów dendrologicznych, takich jak: miłorząb japoński, tulipanowiec amerykański, kilka odmian rododendronów i azalii, indygowiec. Rosną też: śliwa ozdobna, jabłoń ozdobna, jodła koreańska, jodła kalifornijska, dereń biały, magnolie, forsycje, ostrokrzewy.

Arobretum dydaktyczen przy Szkołe Podstawowej w Klęczkowie
Klęczkowo 13
13-200 Działdowo
http://www.ogrodymarzen.eu/?zakladanie-ogrodow,000007

Budowa ogrodu rozpoczęła się w 2006 r. Najpierw przy współpracy z Nadleśnictwem Lidzbark posadzono ok. 900 sadzonek młodych drzewek różnych gatunków. Były to lipy, dęby bezszypułkowe, graby, brzozy, klony, świerki, modrzewie, olsze.
W 2007 r. przy pomocy Urzędu Gminy Działdowo i licznych lokalnych przyjaciół-sponsorów udało się wybudować stanowiska dla drzew i krzewów ozdobnych, ogródek kwiatowy, stanowiska roślin chronionych oraz ziół. Budowanie ogrodu odbywało się wspólnymi siłami uczniów, rodziców, wszystkich pracowników szkoły. 
Celem jest pozyskiwanie takich gatunków drzew, krzewów i kwiatów, które są niezbędne do realizacji wielu tematów lekcyjnych z przyrody, edukacji przyrodniczej i ekologicznej.
W roku szkolnym 2010/2011 ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Olsztynie za pośrednictwem Olsztyńskiego Centrum Edukacji Ekologicznej powstało piękne lapidarium geologiczne, którego celem jest poznawanie przez uczniów bogatego świata przyrody nieożywionej. Zgromadzono w nim okazy skał magmowych, osadowych i metamorficznych. Ogród jest miejscem, w którym odbywa się wiele lekcji w „żywej pracowni”. Rodzice uczniów wyłożyli z pozyskanych kamiennych płyt 30m2 podłogi, jako przygotowanie do altany, w której uczniowie mogliby na chwilę przysiąść, uzupełnić karty pracy.
Wiele gatunków drzew i krzewów jest oznaczonych tabliczkami, na których są umieszczone rodzaj, gatunek i krótki opis rośliny. W tej „żywej” pracowni uczniowie dotykają, wąchają i obserwują rozwój roślin w różnych porach roku.
W ramach Programu Edukacji na rzecz Rozwoju Zrównoważonego „Ogród – ostoja zwierząt" szkoła otrzymała nasiona polskich roślin łąkowych, które posłużyły do założenia ogródka kwietnego. Łąka kwietna zwiększyła i wzbogaciła bazę pokarmową dla lokalnie występujących owadów oraz ptaków, które żywią się nasionami roślin zielnych. Działania te przyczyniają się do ochrony bioróżnorodności.

Szkolne arboretum stało się integralną częścią pracy dydaktyczno-wychowawczej szkoły. Wiedza o zjawiskach przyrody ożywionej i nieożywionej przekazywana w formie zajęć praktycznych i przeżywania wprowadza uczniów w rolę badaczy, odkrywców i umożliwia im samodzielne dochodzenie do wiedzy. Ogród odwiedzają uczniowie okolicznych szkół i zaprzyjaźnionego przedszkola  w Działdowie.
Ogród jest chlubą szkoły w Klęczkowie. Jest to jedyny tak duży ogród szkolny w gminie i powiecie.

 źródło: http://www.ogrodymarzen.eu/?zakladanie-ogrodow,000007

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Zostaw komentarz
Podaj swoje imię