Centrum Informacji i Edukacji Ekologicznej w Gdańsku zaprasza do udziału w XII edycji konkursu ?Bęc Jabłkiem w Głowę?. Konkurs ten jest adresowany do uczniów gdańskich i sopockich szkół podstawowych oraz gimnazjalnych.
Informację o wyborze zespołów należy przesłać na załączonej karcie zgłoszenia do 28 lutego 2013 r. na adres: Centrum Informacji i Edukacji Ekologicznej, 80-837 Gdańsk, Straganiarska 43/46, tel./fax: 58 301 80 99, lub mailowo na adres: mailto:[email protected] .
Zagadnienia konkursowe XI edycji „Bęc jabłkiem w głowę”
1. Ekspansja życia, czyli sposoby rozmnażania roślin.
2. Z rozważań nie tylko filozoficznych – czego rośliny potrzebują do życia?
3. Czy potrzeba ruchu jest tylko domeną zwierząt? Do jakich ruchów zdolne są rośliny?
4. Stwórz prosty klucz do oznaczenia wybranego gatunku rośliny.
5. Siła kiełkowania.
6. Obieg wody w przyrodzie. Siła cykliczności.
7. Kropla życia, życie w kropli – potęga wody.
8. Niezliczone możliwości wody! Właściwości fizyko-chemiczne wody.
9. Czy w skutek kwaśnych deszczy będzie zwiększona liczba łysiejących ludzi? Przyczyny i skutki kwaśnego deszczu całkiem na poważnie.
10. Zaprojektuj model oczyszczalni ścieków z materiałów codziennego użytku i zademonstruj jak działa.
11. Zbuduj własną stację meteorologiczną. Zademonstruj, jak działa.
12. Przykazania świadomego konsumenta. Zaprojektuj i wykonaj ekologiczną siatkę, wykorzystując dostępne materiały. Zaproponuj kampanię reklamową promującą jej używanie.
13. Świat wokół nas pełen jest mikroorganizmów. Wykaż ich obecność w twoim otoczeniu.
14. Zaprojektuj miasto według koncepcji zrównoważonego rozwoju.
15. Odwieczne marzenia o lataniu – jak działa skrzydło?
16. Przedstaw wpływ zanieczyszczeń na organizmy żywe.
17. Bioindykatory w mieście? Jakie dzięki nim możemy otrzymać informacje? Weź aparat, rusz w teren, zbierz przykłady i ciekawie je zaprezentuj.
18. Jak działa organizm człowieka. Doświadczenia uczące o nas samych.
19. Działanie naturalnych antybiotyków – projekt doświadczenia.
20. Dlaczego nartniki mogą chodzić po wodzie?
21. Obieg materii w przyrodzie. Zaprojektuj domowy kompostownik.
22. Zaprojektuj „zielony” dom.
23. Stwórz makietę dotyczącą powstawania gazu ziemnego.
24. Zaprojektuj instalację do gromadzenia i wykorzystywania gazów pochodzących ze składowisk odpadów.
25. Tlen, hel, gaz ziemny. Jak/czy wykorzystujemy je na co dzień?
26. Skąd się biorą pory roku?
27. Odnawialne źródła energii. Chwilowa moda czy szansa na wykorzystanie „zielonego” potencjału Ziemi?
28. Skomponuj kosmetyk ze składników naturalnych, zgodnie z zasadami zielonej chemii.
29. Igraszki z powietrzem – zilustruj cechy gazów.
30. Postaw na kreatywność – stwórz własny temat
Źródło: www.ciee-gda.pl