Uczniowie pracując w grupach 2 lub 3-osobowych, samodzielnie wybierają zagadnienia oraz ilustrują je eksperymentem, pokazem itp. Uczą się, udowadniają twierdzenia w praktyce: przygotowują i przeprowadzają doświadczenia oraz wyciągają wnioski. To wykształca w nich postawę badawczą oraz umożliwia realizację projektów szkolnych. Tak krótko, a zachęcająco brzmi zapowiedź konkursu „Bęc jabłkiem w głowę”, pod patronatem portalu ZielonaLekcja.pl.
Organizatorem konkursu jest Centrum Informacji i Edukacji Ekologicznej w Gdańsku, Partnerem jest Centrum Nauki Experyment w Gdyni. Konkurs przeznaczony jest dla uczniów klas IV-VI szkół podstawowych i szkół gimnazjalnych z Gdańska, Gdyni i Sopotu.
Nauczyciel może wspomóc pracę zespołów swoją wiedzą, wskazać źródła informacji itp. Jeden zespół jest koordynowany przez jednego nauczyciela. Każdy zespół przygotowuje dokumentację zadania (max. 1 strona w formacie A4) zawierającą krótki opis doświadczeń i obserwacji oraz wnioski i źródła informacji. Uwaga: w eksperymentach nie wolno używać substancji niebezpiecznych ? żrących, łatwopalnych, wybuchowych, duszących itp.
Szkołę może reprezentować do 3 zespołów. Wyboru zespołów dokonuje nauczyciel podczas wstępnych eliminacji szkolnych. Informację o wyborze zespołów prosimy przesłać na załączonej karcie zgłoszenia do 12 grudnia 2014 r.
- Szkoły gdańskie i sopockie na adres: Centrum Informacji i Edukacji Ekologicznej, 80-308 Gdańsk, Polanki 51, tel./fax: 58 301 80 99, e-mail: [email protected]
- Szkoły gdyńskie na adres: Centrum Nauki Experyment 81-451 Gdynia, Al. Zwycięstwa 96/98, e-mail: [email protected]
Półfinałowe prezentacje prac gdańskich oraz sopockich szkół odbędą się w okresie grudzień 2014 – marzec 2015 r. w siedzibie Centrum Informacji i Edukacji Ekologicznej oraz gdyńskich szkół w Centrum Nauki EXPERYMENT w Gdyni. Dokładny termin prezentacji będzie uzgodniony z nauczycielem prowadzącym. W tym celu nauczyciel proszony jest o kontakt telefoniczny lub mailowy z osobą odpowiedzialną za konkurs. Podczas prezentacji uczestnicy zademonstrują (?na żywo!?) swoje prace komisji konkursowej, w skład której wejdą przedstawiciele organizatorów. Komisja oceniać będzie poprawność i atrakcyjność przeprowadzanych eksperymentów (obserwacji), dokumentację oraz sposób prezentacji zadania a także dostosowanie przekazywanych treści
do wieku.
Finał konkursu odbędzie się w kwietniu 2015 r. Organizatorzy przewidują nagrody rzeczowe dla uczestników i opiekunów zespołów biorących udział w finale konkursu.
Zagadnienia konkursowe XIV edycji ?Bęc jabłkiem w głowę?
- Ekspansja życia, czyli sposoby rozmnażania roślin.
- Z rozważań nie tylko filozoficznych – czego rośliny potrzebują do życia?
- Czy potrzeba ruchu jest tylko domeną zwierząt? Do jakich ruchów zdolne są rośliny?
- Stwórz prosty klucz do oznaczenia wybranego gatunku rośliny.
- Siła kiełkowania.
- Obcy w moim mieście (rozważania o gatunkach inwazyjnych).
- Obieg wody w przyrodzie. Siła cykliczności.
- Kropla życia, życie w kropli ? potęga wody.
- Niezliczone możliwości wody! Właściwości fizyko-chemiczne wody.
- Czy w skutek kwaśnych deszczy będzie zwiększona liczba łysiejących ludzi? Przyczyny i skutki kwaśnego deszczu całkiem na poważnie.
- Zaprojektuj model oczyszczalni ścieków z materiałów codziennego użytku i zademonstruj jak działa.
- Zbuduj własną stację meteorologiczną. Zademonstruj, jak działa.
- Przykazania świadomego konsumenta. Zaprojektuj i wykonaj ekologiczną siatkę, wykorzystując dostępne materiały. Zaproponuj kampanię reklamową promującą jej używanie.
- Świat wokół nas pełen jest mikroorganizmów. Wykaż ich obecność w twoim otoczeniu.
- Zaprojektuj miasto według koncepcji zrównoważonego rozwoju.
- Odwieczne marzenia o lataniu – jak działa skrzydło?
- Przedstaw wpływ zanieczyszczeń na organizmy żywe.
- Bioindykatory w mieście? Jakie dzięki nim możemy otrzymać informacje? Weź aparat, rusz w teren, zbierz przykłady i ciekawie je zaprezentuj.
- Działanie naturalnych antybiotyków – projekt doświadczenia.
- Obieg materii w przyrodzie. Zaprojektuj domowy kompostownik.
- Zaprojektuj ?zielony? dom.
- Stwórz makietę dotyczącą powstawania gazu ziemnego.
- Stwórz perspektywy wykorzystania gazu ziemnego na miarę XXI wieku.
- Tlen, hel, gaz ziemny. Jak/czy wykorzystujemy je na co dzień?
- Skąd się biorą pory roku?
- Odnawialne źródła energii. Chwilowa moda czy szansa na wykorzystanie ?zielonego? potencjału Ziemi?
- Skomponuj kosmetyk ze składników naturalnych, zgodnie z zasadami zielonej chemii.
- Postaw na kreatywność ? stwórz własny temat