Uczniowie mogą przyswajać wiedzę o wodzie – źródle życia – niemal wszystkimi zmysłami – słuchając odgłosów przyrody, oglądając zdjęcia i grafiki, wykonując proste doświadczenia – takie możliwości stwarza przygotowany przez Krajowy Zarząd Gospodarki Wodnej pakiet „Młody Hydrolog”.
„Młody hydrolog” to bezpłatna multimedialna pomoc dydaktyczna składająca się z bazy wiedzy, słowniczka i gry dydaktycznej przygotowana w dwóch formach:
- pakietu z papierową grą planszową
- pełnej wersji internetowej uruchomionej na dedykowanej stronie internetowej www.mlodyhydrolog.pl.
Celem tej pomocy jest dostarczenie wiedzy o wodzie, wzbudzenie emocji i zachęcenie do osobistego zaangażowania uczniów w sprawy środowiska. „Młody Hydrolog” ma wspomagać edukację formalną i jest oparty na podstawie programowej kształcenia ogólnego dzieci w klasach I-III szkoły podstawowej.
– Dopóki nie zaczniemy sobie zdawać sprawy, że woda nie jest produktem handlowym takim jak każdy inny a dziedzictwem, które musi być chronione, bronione i traktowane jako takie, w gospodarce wodnej nie będzie się dobrze działo. Edukowanie należy rozpoczynać od najmłodszych, bo to oni są najbardziej otwarci na wiedzę i to od nich w przyszłości zależeć będzie stan naszych wód. Idąc z duchem czasu, by trafić do uczniów, musimy przedstawiać im coraz bardziej nowoczesne produkty, a „Młody hydrolog” jest najlepszym przykładem połączenia atrakcyjnej formy przekazu z interesującą treścią – powiedział Witold Sumisławski, Prezes KZGW, na spotkaniu prasowym poświęconym multimedialnej pomocy dydaktycznej „Młody hydrolog”. – W naszej pomocy dydaktycznej zawarliśmy 50 prostych doświadczeń, 80 ciekawostek, 20 filmów i ponad 400 zdjęć. Ponadto wszystkie teksty są czytane przez lektora. Dla wielu, nie tylko najmłodszych, zaskoczeniem może być informacja, że pijemy tę samą wodę co dinozaury – dodaje Prezes Sumisławski.
Część merytoryczna projektu, czyli „baza wiedzy” została podzielona na cztery bloki tematyczne:
- Woda to życie
- Jak wykorzystujemy wodę
- Jakość naszych wód
- Chronimy i oszczędzamy wodę
Tematyka bloków jest szeroka i dotyczy znaczenia wody w życiu człowieka i innych organizmów, jej specyficznych właściwości, jakości wody w Polsce i na świecie oraz zanieczyszczenia wód i działań związanych z ich ochroną i oszczędzaniem. Każdy blok tematyczny obejmuje 20 zagadnień związanych z wodą, co łącznie pozwala na omówienie 80 ważnych dla hydrologii zagadnień. Każdemu zagadnieniu poświęcona jest jedna multimedialna plansza. Dodatkowo w bazie wiedzy znajduje się:
- 50 prostych doświadczeń
- 80 ciekawostek
- 20 filmów
- 442 zdjęcia
W skład pakietu wchodzi również multimedialny słowniczek z 127 terminami, które podczas analizy treści poszczególnych plansz, mogą być niejasne dla niektórych uczniów. Materiały przygotowane są w taki sposób, aby można było korzystać z nich w całości lub w częściach. Treści znajdujące się na poszczególnych planszach pozwolą poszerzyć i uatrakcyjnić pracę z uczniami zarówno podczas zajęć lekcyjnych, jak i pozalekcyjnych. Cennym elementem są propozycje ćwiczeń do wykonania przez uczniów samodzielnie w domu lub podczas zajęć na terenie szkoły. Ćwiczenia obejmują doświadczenia i obserwacje przyrodnicze związane z wodą i środowiskiem wodnym.
Wszystkie treści podane są w przejrzysty sposób w atrakcyjnej szacie graficznej uwzględniającej stosowne środki przekazu dostosowane do wieku odbiorców. Teksty można przeczytać lub odsłuchać w postaci nagrania lektorskiego. Dodatkowo dzieci mogą posłuchać dźwięków związanych z wodą i przyrodą. Teksty zostały wzbogacone odpowiednimi zdjęciami, rysunkami oraz schematami. Ćwiczenia obejmują doświadczenia i obserwacje przyrodnicze związane z wodą i środowiskiem wodnym.
„Młody hydrolog” dystrybuowany był do blisko 10 tysięcy szkół podstawowych w całej Polsce. Realizacja projektu była możliwa dzięki dofinansowaniu z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.