Od 14 do 16 października Łódź stanie się stolicą żywności ekologicznej i naturalnej za sprawą IV edycji Targów Naturalnej Żywności Natura Food, najważniejszej imprezy w Polsce dedykowanej żywności wysokiej jakości, a także produktom tradycyjnym i regionalnym.
Udział w targach potwierdzili producenci, przetwórcy i dystrybutorzy certyfikowanej żywności ekologicznej, żywności naturalnej, nisko przetworzonej, bezglutenowej i sojowej, sklepy i hurtownie z produktami ekologicznymi, gospodarstwa ekologiczne, producenci marynat, świeżych ziół i przypraw. Produkty tradycyjne i regionalne będą prezentowane przez producentów w ramach stoisk Urzędów Marszałkowych niemal wszystkich województw oraz na stoiskach uczestników Wojewódzkiego Konkursu Produktów Tradycyjnych Tygiel Smaków.
W tym roku położony będzie duży nacisk na biznesowy aspekt targów. W ramach targów odbędzie się sporo wydarzeń mających na celu budowane przewagi konkurencyjnej uczestników rynku produktów ekologicznych, m.in. Międzynarodowa Konferencja Ekologiczne Przetwórstwo Żywności – Poprawa jakości oraz ochrona środowiska. Celem spotkania jest również wypracowanie zaleceń dla rozwoju europejskiego przetwórstwa i jakości żywności ekologicznej. Będzie to pierwsze na taką skalę wydarzenie w trakcie trwania Natura Food. Konferencja tłumaczona symultanicznie na 4 języki z pewnością będzie miejscem wymiany doświadczeń, dobrych praktyk i opinii stowarzyszeń branżowych, europejskich i krajowych decydentów, naukowców i innych związanych z branżą podmiotów.
Ponadto odbędzie się seminarium nt. Rolnictwa Wysokiej Jakości oraz rozstrzygnięcie branżowych Konkursów organizowanych przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, wręczone zostaną nagrody w Konkursie na najlepsze gospodarstwo ekologiczne. Zgłoszone gospodarstwa ekologiczne oceniane są w dwóch kategoriach: „ekologia-środowisko” i „ekologiczne gospodarstwo towarowe”. W ramach targów Ministerstwo Rolnictwa ogłosi wyniki jeszcze dwóch innych konkursów: na najlepszą pracę magisterską /doktorską w zakresie polityki jakości żywności i w Konkursie Wiedzy o Rolnictwie Ekologicznym.
Walory sensoryczne produktów ekologicznych będą przedmiotem warsztatów "Obudź zmysły konsumenta" w ramach projektu ECROPOLIS.Uczestnicy dowiedzą się jak wykorzystać je w działaniach marketingowych i jak smaki i zapach można przekazać konsumentom.
W ramach NATURA FOOD odbędzie się sporo wydarzeń skierowanych do osób, które prowadzą działalność związaną ze sprzedażą produktów ekologicznych. W dwóch równoległych sesjach seminaryjno – warsztatowych poruszone zostaną takie tematy jak:
- Komunikacja w biznesie ze szczególnym uwzględnieniem nowych mediów.
- E-commerce i social media – szansa czy zagrożenie dla rynku produktów ekologicznych w Polsce?
- Skuteczne wykorzystanie mediów społecznościowych w promocji swojej marki w sieci – jak komunikować się z blogerami, jak pozyskiwać ambasadorów marki w social media?
- Jak zaangażować 100 tys. fanów w 10 dni?
- Jak ściągnąć klienta do sklepu ze zdrową żywnością?
- ABC sprzedawcy ekologicznego.
- Szczegółowe wymagania prawne znakowania żywności ekologicznej.
Nowością na Natura Food będą warsztaty dla restauratorów dotyczące wykorzystania produktów tradycyjnych i lokalnych. Warsztaty prowadził będzie Adam Chrząstowski, członek Fundacji Klub Szefów Kuchni, patron merytoryczny działań kulinarnych podczas polskiej prezydencji w Unii Europejskiej. Odbędzie się też konkurs dla uczniów szkół gastronomicznych. Konkurs ma za zadanie zwrócenie uwagi uczniów szkół gastronomicznych – przyszłych szefów kuchni, kucharzy – na możliwości wykorzystania bogactwa produktów tradycyjnych i lokalnych regionu w restauracyjnym menu,
Doskonałym podsumowaniem intensywnej części praktycznej będzie seminarium Promocja produktów lokalnych. W trakcie tego wydarzenia zaprezentowane zostaną możliwości komunikacji z potencjalnymi nabywcami produktów lokalnych w Polsce i zagranicą. Zaproszeni goście – znawcy kulinariów, eksperci i szefowie kuchni – przyjrzą się możliwościom niesionym przez obecność produktów lokalnych w magazynach kulinarnych, mediach internetowych i menu restauracji. Temat seminarium – produkt lokalny – został uznany za najważniejszą ideę, ogniskującą działania Fundacji KSK w 2011 roku.
Na Targach Natura Food obecne będą także wątki edukacyjne – zarówno w zakresie edukacji producentów, jak i konsumentów. Imprezy towarzyszące kierowane do szerokiej publiczności mają na celu zwiększanie stopnia świadomości ekologicznej społeczeństwa, zwrócenie uwagi na zagrożenia płynące ze spożywania żywności wysokoprzetworzonej czy modyfikowanej genetycznie oraz budowanie popytu i zwiększenie konsumpcji produktów ekologicznych i produktów wysokiej jakości.
W trakcie Konferencji producenci żywności ekologicznej, rolnicy ekologiczni oraz eksperci zaprezentują uczestnikom jak powstaje żywność ekologiczna i dlaczego warto jej spróbować. Poznamy odpowiedzi na następujące pytania: Jak i gdzie powstaje żywność ekologiczna? O czym pamiętają ekologiczni przetwórcy i jakich zasad przestrzegają? Co decyduje o jakości produktów BIO? Organizatorem jest bezpłatne czasopismo o produktach ekologicznych oraz portal internetowy Biokurier.pl.
Zgodnie z przysłowiem czym skorupka za młodu nasiąknie … odbędą się też wydarzenia dla najmłodszych. Na warsztaty mogą przybyć dzieci z klas I – IV. Podczas spotkania dowiedzą się, jak się zdrowo odżywać i jakie produkty są najważniejsze w naszym żywieniu i dlaczego. Nie zabraknie konkursów i upominków dla wszystkich uczestników. Warsztaty poprowadzi Marek Krysztoforski z CDR w Brinowie.
Targi NATURA FOOD to doroczne święto wszystkich smakoszy. Tylko tutaj w jednym miejscu i czasie swoje ekologiczne i regionalne produkty zaprezentuje większość polskich województw. Prezentacja lokalnych specjałów jest niekonwencjonalnym sposobem promocji regionów, które mogą zaprezentować się przez pryzmat swojej kuchni, ale także przyczynią się do rozwoju lokalnego przemysłu spożywczego.
W ramach NATURA FOOD odbędzie się Wojewódzki Konkurs Produktów Tradycyjnych TYGIEL SMAKÓW, którego celem jest promocja produktów wytwarzanych tradycyjnymi metodami na terenie województwa łódzkiego. Do konkursu zakwalifikowano 32 produkty z regionu łódzkiego a wśród nich m.in. ptifurki, kotleciki z sadzawki, kiełbasa felinowska czy bania na mleku z zacierkami.
Informacje praktyczne
Godziny zwiedzania:
14 października 2011 10:00 – 18:00
15 października 2011 10:00 – 18:00
16 października 2011 10:00 – 16:00
Ceny biletów:
Bilet normalny – 5 PLN
Dzieci do lat 10 – bezpłatnie
Bilet rodzinny (2+1, 2+2 )- 15 PLN
Bilet po zarejestrowaniu się na stronie www.naturafood.pl (prerejestracja aktywna do 12.10.) – 1 PLN