Rusza 13. edycja konkursu „Bęc jabłkiem w głowę” – interdyscyplinarnego działania dla szkół podstawowych i gimnazjalnych.
Zadaniem uczestników konkursu jest wybór zagadnienia z załączonej listy propozycji oraz zilustrowanie go eksperymentem, pokazem itp. Uczestnicy samodzielnie przygotowują i przeprowadzają doświadczenia oraz wyciągają wnioski. Nauczyciel może wspomóc pracę zespołów swoją wiedzą, wskazać źródła informacji itp. Jeden zespół jest koordynowany przez jednego nauczyciela.
Konkurs ten jest adresowany do uczniów Trójmiejskich szkół podstawowych oraz gimnazjalnych. Szczegóły konkursu znajdują się w regulaminie. Zachęcamy
do zapoznania się z listą zagadnień lub zaproponowania własnego tematu, jesteśmy otwarci na wszystkie (tu zaznaczę – bezpieczne) propozycje!
Zagadnienia konkursowe XI edycji „Bęc jabłkiem w głowę”
1. Ekspansja życia, czyli sposoby rozmnażania roślin.
2. Z rozważań nie tylko filozoficznych – czego rośliny potrzebują do życia?
3. Czy potrzeba ruchu jest tylko domeną zwierząt? Do jakich ruchów zdolne są rośliny?
4. Stwórz prosty klucz do oznaczenia wybranego gatunku rośliny.
5. Siła kiełkowania.
6. Obcy w moim mieście (rozważania o gatunkach inwazyjnych).
7. Obieg wody w przyrodzie. Siła cykliczności.
8. Kropla życia, życie w kropli – potęga wody.
9. Niezliczone możliwości wody! Właściwości fizyko-chemiczne wody.
10. Czy w skutek kwaśnych deszczy będzie zwiększona liczba łysiejących ludzi? Przyczyny i skutki kwaśnego deszczu całkiem na poważnie.
11. Zaprojektuj model oczyszczalni ścieków z materiałów codziennego użytku i zademonstruj jak działa.
12. Zbuduj własną stację meteorologiczną. Zademonstruj, jak działa.
13. Przykazania świadomego konsumenta. Zaprojektuj i wykonaj ekologiczną siatkę, wykorzystując dostępne materiały. Zaproponuj kampanię reklamową promującą jej używanie.
14. Świat wokół nas pełen jest mikroorganizmów. Wykaż ich obecność w twoim otoczeniu.
15. Zaprojektuj miasto według koncepcji zrównoważonego rozwoju.
16. Odwieczne marzenia o lataniu – jak działa skrzydło?
17. Przedstaw wpływ zanieczyszczeń na organizmy żywe.
18. Bioindykatory w mieście? Jakie dzięki nim możemy otrzymać informacje? Weź aparat, rusz w teren, zbierz przykłady i ciekawie je zaprezentuj.
19. Działanie naturalnych antybiotyków – projekt doświadczenia.
20. Obieg materii w przyrodzie. Zaprojektuj domowy kompostownik.
21. Zaprojektuj „zielony” dom.
22. Stwórz makietę dotyczącą powstawania gazu ziemnego.
23. Stwórz perspektywy wykorzystania gazu ziemnego na miarę XXI wieku.
24. Tlen, hel, gaz ziemny. Jak/czy wykorzystujemy je na co dzień?
25. Skąd się biorą pory roku?
26. Odnawialne źródła energii. Chwilowa moda czy szansa na wykorzystanie „zielonego” potencjału Ziemi?
27. Skomponuj kosmetyk ze składników naturalnych, zgodnie z zasadami zielonej chemii.
28. Postaw na kreatywność – stwórz własny temat 🙂
Informację o wyborze zespołów proszę przesłać na załączonej karcie zgłoszenia do 21 listopada 2013 r. na adres:
– szkoły z Gdańska i Sopotu – Centrum Informacji i Edukacji Ekologicznej, 80-837 Gdańsk, Straganiarska 43/46, tel./fax: 58 301 80 99, lub mailowo na adres: [email protected]
– szkoły z Gdyni – Centrum Nauki Experyment Al. Zwycięstwa 96/98, 81-451 Gdynia, e-mail: [email protected]