?Popraw KLIMAT swojego miasta? to hasło przewodnie tegorocznej kampanii ?Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu oraz Europejski Dzień bez Samochodu?. Kampania organizowana jest przez Ministerstwo Środowiska i odbędzie się w dniach 16-22 września br.

Kampania zainicjowana przez Komisję Europejską odbywa się pod jej patronatem we wszystkich krajach UE oraz kilku krajach pozaeuropejskich. W zeszłym roku wzięło w niej udział ponad 2000 miast, w tym 84 z Polski, co dało nam 8 miejsce na liście krajów uczestniczących. Kampania Europejski Dzień bez Samochodu oraz Tydzień Zrównoważonego Transportu jest odpowiedzią na negatywne konsekwencje wynikające z nadmiernego ruchu samochodowego w miastach. W wielu aglomeracjach miejskich ludzie narzekają na niską jakość życia, m.in. na zanieczyszczenie powietrza, stres, wysoki poziom hałasu, wypadki, zajmowanie coraz większej przestrzeni przez samochody.

Dlatego też ogólnym celem kampanii jest kształtowanie proekologicznych wzorców zachowań oraz popularyzacja transportu miejskiego przyjaznego środowisku. Ponadto kampania ta przyczynia się do zmniejszenia zanieczyszczeń powietrza oraz hałasu przez co wpływa na polepszenie jakości życia w mieście.

Kampania skupia się głównie na trzech zadaniach:

  • zachęceniu jak największej liczby osób do używania alternatywnych form transportu takich jak komunikacja publiczna, piesza lub rowerowa;
  • zwiększeniu świadomości oraz informowaniu o związanych z masową motoryzacją negatywnych konsekwencjach dla jakości życia;
  • pokazaniu miasta bardziej przyjaznego mieszkańcom.

Europejski Dzień bez Samochodu oraz Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu jest okazją dla władz wszystkich uczestniczących miast do pokazania swojej troski o sprawy jakości życia. Daje on również możliwość zaangażowania mieszkańców w działania na rzecz wspólnego dobra jakim jest miejsce, w którym żyją na co dzień.

Więcej informacji można znaleźć również na stronie koordynatora europejskiego: www.mobilityweek.eu.

Władze lokalne mogą włączać się w kampanię m.in. poprzez:

  • wyznaczenie, na czas trwania kampanii, przestrzeni ulicznej wyłącznie dla pieszych, rowerzystów lub transportu publicznego,
  • zorganizowanie w tym czasie, na „odzyskanej” przestrzeni ulicznej, festynu, happeningu, koncertu, imprezy sportowej dla mieszkańców miasta,
  • wprowadzenie nowych ułatwień dla rowerzystów (ścieżki rowerowe, miejsca do parkowania, oznakowania tras rowerowych, systemy wypożyczania rowerów),
  • poprawę sieci transportu publicznego (wydzielenie osobnych pasów ruchu dla autobusów, budowę nowych przystanków i węzłów przesiadkowych, modernizację taboru m.in. przez wprowadzanie efektywnych energetycznie, „czystszych ekologicznie” pojazdów),
  • poprawę dostępności komunikacyjnej (budowę nowych chodników, zwiększenie liczby niskopodłogowego taboru miejskiego, usunięcie barier architektonicznych, budowę podjazdów dla wózków inwalidzkich),
  • angażowanie w działania na rzecz transportu zrównoważonego innych lokalnych podmiotów np. gospodarczych, placówek handlowych, szkół, organizacji lokalnych wspólnot mieszkańców,
  • zaangażowanie szkół, edukację ekologiczną młodego pokolenia oraz umożliwienie uczniom poznanie problemów wpływu ruchu drogowego na stan środowiska,
  • wykorzystanie kampanii w celu promowania istniejących już rozwiązań w zakresie zrównoważonego transportu oraz zaangażowanie mieszkańców w planowanie kolejnych działań, które będą uwzględniać potrzeby wszystkich grup społecznych.

 Źródło: www.mos.gov.pl

 

Europejski Dzień bez Samochodu oraz Tydzień Zrównoważonego Transportu są odpowiedzią na negatywne konsekwencje wynikające z nadmiernego ruchu samochodowego w miastach. / Fot. www.sxc.hu

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Zostaw komentarz
Podaj swoje imię