Greenpeace rozpoczął właśnie kampanię dotyczącą czystości polskich rzek. Kampania rozpoczęła się od Wisły.
Ta rzeka, jeden z symboli Polski, jest dramatycznie zanieczyszczona na znacznej części swej długości. Pierwszym etapem jest opublikowanie raportu „Rzeka nie jest ściekiem”, w którym opisano szczegółowo problemy ekologiczne i zdrowotne, jakie powodują zakłady przemysłowe, emitujące do królowej polskich rzek toksyczne związki. W celu nagłośnienia tego problemu zorganizowano sześciotygodniowy rejs tratwą po Wiśle od Krakowa do Gdańska. Podczas rejsu odbędzie się wystawa zdjęć, a punktach informacyjnych w 10 miastach położonych nad brzegami Wisły będą zbierane podpisy pod petycją do polskiego rządu z żądaniem oczyszczenia Wisły do 2015 roku.
Elementem kampanii jest też konkurs Greenpeace dla dziennikarzy o nagrodę „Perepłuta” Konkurs ten ma na celu wyróżnienie dziennikarzy, którzy w sposób szczególny zaangażowani są w promocję działań ekologicznych i rozwiązywanie problemów związanych z degradacją środowiska. W konkursie mogą wziąć udział dziennikarze, którzy w okresie od 1 stycznia do 30 września br. przygotowali lub przygotują materiał związany z zatruwaniem/degradacją polskich rzek. Materiał może dotyczyć zanieczyszczeń pochodzenia przemysłowego, rolniczego, komunalnego i całego spektrum tematów z tym związanych – od niebezpiecznych wycieków do braku oczyszczalni ścieków. Forma dziennikarska jest dowolna. Przy ocenianiu nadesłanych materiałów będą brane pod uwagę trzy kryteria: kreatywność w podejściu do tematu, praca włożona w dotarcie do sedna problemu i przekazanie go szerokiemu audytorium oraz skala nagłośnionego problemu.
Najlepszy dzinnikarz zostanie nagrodzony statuetką Perłeputa, ekologicznym narzędziem pracy dla dziennikarzy oraz opublikowany na stronie www.greenpeace.pl.
Chętni do wzięcia udziału w konkursie są proszeni o kontakt z rzecznikiem prasowym Greenpeace, Jackiem Winiarskim do dnia 30 września br., tel: 504 274 080 lub mail: [email protected].
Źródło: www.greenpeace.org