W organizowanym procesie dydaktyczno?wychowawczym, opiekuńczym i rewalidacyjnym Specjalnego Ośrodka Szkolno ? Wychowawczego Nr 2 w Elblągu jednym z priorytetowych działań jest edukacja ekologiczna.
Przy wyborze metody do pracy z dzieckiem upośledzonym należy pamiętać o jej wpływie nie tylko na rozwój, ale również na emocje dziecka. Kontakt z przyrodą pozwala zrealizować to wszystko.
Projekt Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego Nr 2 w Elblągu pn. „W Pomezanii i Pogezanii, czyli historia szumem wody opowiedziana" dotyczy edukacji przyrodniczej, ekologicznej i regionalnej dzieci i młodzieży ze szczególnym naciskiem na poznanie znaczenia akwenów wodnych dla życia ludzi i postępu społecznego na terenie historycznych regionów Pogezanii i Pomezanii. W ramach planowanych działań odbywają się liczne wycieczki i zajęcia w terenie.
Ostatnio relacjonowane były niezwykłe spotkania z przewodnikami Parku Krajobrazowego Wyskoczny Elbląskiej, tym razem wyruszyliśmy na spotkanie z przyrodą i przygodą do Muzeum Historyczno – Archeologicznego w Elblągu. Podczas pierwszego spotkania z panią Agatą Kosacz w Muzeum Archeologiczno – Historycznym w Elblągu uczestnicy projektu dowiedzieli się jaką rolę odgrywała woda w życiu dawnych mieszkańców Elbląga i okolic oraz jaki miała wpływ na ich codzienność.
Porównywaliśmy zużycie wody dawniej i dziś. Wskazane zostały zmian, które zaszły na przestrzeni wieków w związku z działalnością człowieka. Dawni mieszkańcy Elbląga byli bardzo ekologiczni – myjąc się od święta oszczędzali wodę. Dzieciaki postanowiły myć się jednak codziennie, ale racjonalnie z niej korzystać.
Pani Agata przypomniała dzieciom powiedzonka oraz przysłowia związane z wodą a podsumowaniem zajęć było wykonanie prac plastycznych farbą akwarelową.
Lekcja połączona była ze zwiedzaniem wystawy. Na kolejnej lekcji dzieci poznały znaczenie najważniejszych akwenów wodnych dla życia ludzi dawniej i dziś. Dowiedziały się jak działały młyny wodne. Poznały zasady funkcjonowania pochylni na kanale elbląsko – ostródzkim. Tym razem zadaniem dzieci było wykleić z kolorowych papierków wieżę wodną. Powstały piękne i kolorowe prace.
Region elbląski jest bogaty we wszelkiego rodzaju cieki i zbiorniki wodne – od niewielkich rzeczek jak Kumiela po chociażby Zalew Wiślany. Niewiele osób wie jak wiele legend i opowieści powstało na ich temat . W trakcie ostatniej (trzeciej) lekcji poznaliśmy kilka z nich, ale nie tak zwyczajnie… pani Agata udostępniła nam stroje z dawnych czasów, w które dzieci mogły się przebrać, by odegrać scenki z legend. To była niesamowita zabawa i lekcja zarazem.
Nasze Muzeum to wspaniałe źródło wiedzy o regionie, ale to także miejsce otwarte i przyjazne dzieciom. Tu historia nie przytłacza, ale inspiruje do odkrywania, poszukiwania, poznawania …
Ale to nie koniec naszych spotkań z historią i przyrodą! Pod koniec maja odbyła się wycieczka do Fromborka.
W programie wycieczki było:
– zwiedzanie Muzeum Mikołaja Kopernika (Planetarium, Katedra, Szpital Świętego Ducha, Wieża Wodna) oraz miasta,
– „W ogrodzie i na łące” – lekcja muzealna w ogrodzie Szpitala Świętego Ducha,
– rejs po Zalewie Wiślanym, obserwacje przyrodnicze z pokładu statku.
Głównymi celami wycieczki było zwiększenie wiedzy uczestników projektu na temat znaczenia portów położonych nad Zalewem Wiślanym, uświadomienie znaczenia wody w różnych aspektach życia człowieka, poznanie najważniejszych informacji o życiu ludzi w czasach Mikołaja Kopernika oraz poznanie zabytków historycznych i przyrodniczych Fromborka. Punktem kulminacyjnym wycieczki był rejs statkiem „Monika” po Zalewie Wiślanym oraz obserwacje przyrodnicze z pokładu statku.
Mimo zmiennej pogody, deszcz, grad, wiatr, ale najczęściej słońce, wszyscy doskonale się bawiliśmy. Wróciliśmy do Elbląga pełni wrażeń i nowych informacji na temat życia i pracy Mikołaja Kopernika oraz znaczenia Zalewu Wiślanego dla rozwoju okolicznych miejscowości.
Na początku czerwca wyruszyliśmy na spotkanie z bobrami do Rezerwatu Ostoja Bobrów na Rzece Pasłęce. Niestety bobrów nie spotkaliśmy, ale dostrzegliśmy dowody na ich bytowanie. Pod czujnym okiem Leśniczego Antoniego Czyż doświadczaliśmy lasów Nadleśnictwa Zaporowo wszystkimi zmysłami. Rezerwat jak i samo Nadleśnictwo to niezwykle urokliwe miejsce. Wszyscy uczestnicy wycieczki zachwycali się zielenią oraz cudownie świeżym powietrzem.
Pan Antoni Czyż z pasją opowiadał nam o lesie i jego mieszkańcach. Ważną kwestią, którą poruszał była ochrona lasu. Wszystkie dzieci wiedziały jednak, co zrobić by mieć swój wkład w ochronę środowiska. Finałem wycieczki było ognisko przygotowane przez Nadleśnictwo Zaporowo.
Mamy nadzieję, że wykorzystanie ciekawych form pracy z uczniem, wychowankiem tj. zajęć edukacyjnych w środowisku naturalnym, lekcje muzealne, organizacja wyjazdów edukacyjnych, itd. wpłynie na wszechstronny rozwój dziecka o specyficznych trudnościach w nauce. A zwiększenie wiedzy o regionie wpłynie na poczucie odpowiedzialności za swoją „małą ojczyznę” i skłoni do podejmowania uczestników oraz obserwatorów projektu do samodzielnych inicjatyw służących jej rozwojowi w oparciu o bogactwo przyrodnicze i historyczne.
W imieniu wszystkich dzieci i ich opiekunów składamy na ręce pana Antoniego Czyż z Nadleśnictwa Zaporowo serdeczne podziękowania za poświęcony nam czas i leśne opowieści a pani Agacie Kosacz z Muzeum Historyczno – Archeologicznego w Elblągu za wspaniałe lekcje historii oraz serce i cierpliwość okazane naszym wychowankom!
Projekt naszego Ośrodka pn. „W Pomezanii i Pogezanii, czyli historia szumem wody opowiedziana" został laureatem ogólnopolskiego Konkursu Grantowego "Henkel – zielone granty" edycja 2010/2011. Organizatorem konkursu jest Fundacja Nasza Ziemia. Grant ufundowała spółka Henkel Polska.
Autorka: Marzena Żachowska, wychowawczyni SOSW Nr 2 w Elblągu