30 tys. złotych oraz wycieczka do Kopenhagi ? to nagrody dla szkół, które w skuteczny i kreatywny sposób angażują się we współpracę ze społecznością lokalną, w tym z firmami, samorządami oraz organizacjami pozarządowymi w swoim regionie.

W środę, 8 września w Warszawie uhonorowanych zostało 5 szkół, które w  swoich działaniach najefektywniej realizowały zasadę partnerstwa.

Najlepiej realizującymi zasady partnerskiej współpracy okazały się: Przedszkole Niepubliczne „Pod Tęczą” w Inowrocławiu, Szkoła Podstawowa w Rodakach oraz Zespół Kształcenia Specjalnego w Gorzowie Wielkopolskim – każda z nich otrzymała nagrodę pieniężną o wartości 10.000 tys. zł. Przyznano również dwa wyróżnienia w postaci vouchera na wyjazd do Kopenhagi dla dwóch przedstawicieli ze szkół – Gimnazjum nr 2 w Chojnowie oraz ze Szkoły Podstawowej nr 118 we Wrocławiu.

Dlaczego partnerska współpraca? Jak pokazuje przykład szkoły z Gorzowa Wielkopolskiego współpraca partnerska otwiera nowe możliwości – jej uczniowie przez cały rok poznawali ekologię w działaniu dzięki nawiązanej współpracy z dealerem Toyoty – wspólnie z nim organizując także kampanie proekologiczne. Zachęcamy naszych nauczycieli do realizowania długofalowych, praktycznych działań, wiedząc, że to na nich tak naprawdę opiera się nowoczesna edukacja. Szkoła, chcąc realizować takie projekty prędzej, czy później musi otworzyć się na szerszą współpracę z różnorodnymi instytucjami. I często to właśnie dzięki takim partnerom jest w stanie wzbogacić uczniów o przeżycia, które na zawsze pozostaną w ich pamięci – mówi Krystyna Kaleta, nauczycielka z Zespołu Kształcenia Zawodowego w Gorzowie Wielkopolskim.

Współpraca dealerów Toyoty ze szkołami trwa już od 4 lat, włączyły się w nią zarówno TME w Brukseli, jak i polski odział w Warszawie oraz niemal 30 dealerów z całej Polski. Inicjatywa ta bardzo szybko dała oczekiwane rezultaty. Wzajemne spotkania dealerów w szkołach i młodzieży w stacjach dealerskich przyniosły obu stronom wymierne korzyści – dealerzy zyskali pozycję liderów ekologii w swoim regionie i zainteresowanie młodzieży najnowszą techniką, szkoły zaś otrzymały sporą porcję wiedzy na temat ekologicznych samochodów, hybryd i praktycznych sposobów ekologicznego wykorzystania mediów: wody, energii i ciepła. Polski oddział Toyoty m.in. za tę właśnie inicjatywę otrzymał z Toyoty Motor Europe najwyższe oceny w dziedzinie CSR czyli biznesu społecznie odpowiedzialnego – powiedział podczas konferencji Jan Okulicz, Senior Consultant External Affairs & CSR, Toyota Motor Poland Company Limited sp. z o.o.

Osiągnięcia zwycięzców konkursu napawają optymizmem – w Inowrocławskim przedszkolu „Pod Tęczą” owocem współpracy rodziców i lokalnych instytucji jest piękny ogród dla dzieci z edukacyjnymi kącikami przyrody, w których mogą wspólnie cieszyć się bogactwem przyrody, jak i poznawać ją w bezpośrednim kontakcie. Podobnie zresztą – w praktyce, na licznych wycieczkach edukacyjnych i przez inne atrakcje – wychowankowie zapoznają się z segregacją odpadów, oszczędnością energii czy wody.

Prawdziwa zmiana dokonała się w szkole w Rodakach, która pociągnęła za sobą całą gminę! Oprócz tego, że wprowadziła ona w swoim otoczeniu innowacyjne działania proekologiczne, dodatkowo zachęciła 7 innych szkół do tworzenia Ekologicznych Klubów Europejskich, których teraz jest koordynatorem. Przyłączyła się także do organizacji „Festiwalu Otwarte Zagrody”, podczas którego mieszkańcy Rodak otworzyli szerszej publiczności swoje drewniane domy – zagrody, co było także okazją do zapoznania się z dawnymi ludowymi obrzędami i zwyczajami. Kontynuacją tego przedsięwzięcia był „Festiwal Otwartych Ogrodów”, podczas którego szkoła zainicjowała grę terenową „Ślady wielkiej historii w małych Rodakach” – nieoznakowany szlak, którym można poruszać się według wierszowanych wskazówek, aż do odnalezienia skarbu.

Wraz z rozpoczynającym się rokiem szkolnym, każda ze szkół zaczyna w swojej historii nowy etap – to również szansa dla tych szkół, które mają odwagę wyjść poza utarte schematy i najprostsze rozwiązania i dokonać zmian, na przykład nawiązać nowe partnerstwa. Szkoła współpracująca z instytucjami, firmami, organizacjami, podejmująca nowe inicjatywy, otwarta na nie jest dzisiejszym wyzwaniem dla nauczycieli, uczniów i ich rodziców. Trzeba odwagi aby podjąć ten pierwszy krok, ale jak widać – to się opłaca – dodaje Małgorzata Łuszczek z Fundacji Partnerstwo dla Środowiska.

Fundatorem nagród w konkursie jest Toyota Fund for Europe oraz Toyota Polska, długoletni partner Programu Szkoły dla Ekorozwoju, który realizowany jest w Polsce od 2004 roku. Angażuje on młodzież, rodziców, społeczność lokalną oraz partnerów szkoły we wspólne rozwiązywanie problemów środowiskowych, inicjowanie działań ekologicznych w szkołach i okolicy. Dzięki realizacji programu w latach 2006 – 2010 między szkołami i 20 dealerami firmy Toyota udało się zainicjować partnerską współpracę w zakresie wymiany doświadczeń dotyczących rozwiązań ekologicznych w firmie Toyota.

Źródło: ekoszkola.pl

Zwycięskie szkoły. / Fot. Anna Węglewska

Nagrodą dla szkół była mi.n wycieczka do Kopenhagi. / Fot. John Nyberg

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Zostaw komentarz
Podaj swoje imię