W przedostatnim tygodniu czerwca dobiegła końca tegoroczna edycja akcji PTTK pt. „Przyroda uczy najpiękniej”. Projekt był adresowany do wszystkich, którym nieobca jest troska o środowisko naturalne. Projekt ?Przyroda uczy najpiękniej? został dofinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
W ramach projektu odbywały się dwie akcje:
Akcja I "NA TROPIE PRZYRODY"
Akcja II "CZYSTE WODY, CZYSTE LASY, CZYSTE GÓRY"
W ramach projektu odbyły się też następujące projekty:
- literacki „Przyroda, ach to Ty?”
- plastyczny „Kocham i szanuję przyrodę”
- fotograficzny „Środowisko wokół nas”.
Konferencja podsumowująca projekt odbyła się w dniu 23 czerwca 2009 roku, w Bibliotece Rolniczej w Warszawie przy ul. Krakowskie Przedmieście.
Wskazówki dotyczące uczestnictwa w projekcie „Przyroda uczy najpiękniej” Oto przykłady możliwych do zrealizowania działań związanych z przyrodą i ochroną środowiska:
PRZYRODA
Przyroda uczy najpiękniej
- Opisz własne przeżycia, związane z pobytem w środowisku o wysokich walorach przyrodniczych, (czyli wśród pięknej, „dzikiej” przyrody), w pobliżu miejsca gdzie mieszkasz.
- Wymień, jakie formy ochrony przyrody funkcjonują na Twoim terenie? Krótko je scharakteryzuj. Opisz, co wiesz o obiekcie (obiektach) położonym (położonych) najbliżej Ciebie?
Ochrona gatunkowa
- Zaprezentuj (rysunek, własne zdjęcie fotograficzne, opis) przykładowe (maksymalnie po trzy z każdej grupy, ale może być mniej, a nawet tylko jeden) chronione gatunki roślin, zwierząt i grzybów, jakie występują w pobliżu miejsca Twojego zamieszkania lub Twojej szkoły. Na czym, według Ciebie, może polegać ich ochrona ?
- Zaproponuj działania, które wpłynęłyby na to, aby gatunki chronione w Polsce były znane dzieciom, młodzieży i dorosłym.
Potrzeba ochrony terenów podmokłych
- Przedstaw w punktach znaczenie (dla przyrody i człowieka) zachowania terenów podmokłych.
- Zaprojektuj plakat dotyczący konieczności ochrony bagien.
- Opisz z Twojego terenu (ewentualnie wzbogacając własnymi ilustracjami – rysunkami lub zdjęciami) lokalne problemy związane z degradacją i osuszaniem terenów podmokłych.
Różnorodność biologiczna
- Zaprezentuj rolę lasów w zachowaniu różnorodności biologicznej.
- Scharakteryzuj, co wpływa na poziom różnorodności biologicznej na Twoim terenie.
- Przedstaw graficznie sieć zależności między różnymi organizmami, jaką zaobserwowałeś na Twoim terenie.
Zrównoważony rozwój, a ochrona przyrody
- Opisz sposoby zagospodarowania terenu, w Twoim otoczeniu, które mają negatywny wpływ na obszary cenne przyrodniczo i są powodem lokalnych konfliktów.
- Wymień pozytywne przykłady gospodarowania w zgodzie z przyrodą, jeżeli takie występują na Twoim terenie.
- Zaproponuj działania, jakie możesz podjąć, aby na co dzień dbać o przyrodę na Twoim terenie?
OCHRONA ŚRODOWISKA
Woda – symbol życia
- W jaki sposób zachęciłbyś kolegów do racjonalnego korzystania z wody? Zaplanuj metody oszczędzania wody na poziomie społeczności lokalnej/szkoły.
- Zaprezentuj główne źródła zanieczyszczeń wody powierzchniowej w Twoim powiecie. Zaproponuj co można zmienić w tej kwestii.
- Zaprezentuj obieg wody w swojej dzielnicy/miejscowości.
- Wyjaśnij powody, dla których ścieki muszą być oczyszczane przed zrzutem do zbiorników wodnych.
Czym oddychamy
- Zaprezentuj główne źródła zanieczyszczeń powietrza w Twoim powiecie.
- Podaj przykłady, jak Ty możesz wpłynąć na poprawę jakości powietrza w swojej okolicy?
Odpady – plaga czy konieczność podążająca za cywilizacją…?
- Wykaż, że Twój sposób życia (w szkole, w czasie zakupów…) ma wpływ na ilość i jakość odpadów.
- Opisz, jak możesz ograniczyć ilość odpadów produkowanych w Twoim domu?
- Opracuj program gospodarki odpadami w Twojej szkole/na osiedlu.
- Wskaż sposoby postępowania z odpadami na Twoim terenie.
Gleba, jej zanieczyszczenia i ochrona
- Scharakteryzuj, jakie czynniki niszczą glebę?
- Wykaż związek między glebami, a uprawami rolnymi w miejscowości, w której mieszkasz.
Klimat i jego zmiany
- Jaka przyszłość czeka ludzkość w kontekście postępujących zmian klimatycznych? Zaprezentuj obraz przyszłości.
- Omów najważniejsze czynniki w Twoim regionie przyczyniające się do zmian klimatycznych.
- Zaproponuj kampanię, której celem będzie podniesienie świadomości ludzi na temat postępujących zmian klimatycznych jak i wskazanie działań, które mogłyby kolejnym zmianom zapobiec.
Turystyka
- Zaprezentuj przykłady antropopresji na obszary chronione, użytkowane turystycznie, występujące w Twoim regionie.
- Zaproponuj prawidłowe rozwiązanie ruchu turystycznego na Twoim terenie.
Źródło: PTTK