Zakończona w sobotę piąta edycja krakowskiego Coke Live Music Festival zgodnie z zapowiedziami organizatorów okazała się przełomową. Impreza po raz kolejny stała się także dowodem na zaangażowanie młodych ludzi w działania promujące ekologię.
W rezultacie ekologicznej zabawy przebiegającej pod hasłem „nie zatrzymuj. przetwarzaj” udało się zebrać ponad 88% wszystkich plastikowych i papierowych kubków dostarczonych na teren festiwalu. Celem szeroko zakrojonej akcji „nie zatrzymuj.przetwarzaj” była edukacja i zachęcanie uczestników festiwalu do segregacji odpadów oraz recyklingu.
Każdy z uczestników zabawy zbierał zużyte plastikowe lub papierowe kubeczki po napojach oraz oddawał je do ponownego przetworzenia w specjalnym punkcie, w którym firma Coca-Cola, organizacja odzysku Rekopol oraz fundacja Recal prowadziły edukację ekologiczną. Za zebranie określonej liczby kubków otrzymywało się nagrody wykonane z przetworzonych plastikowych butelek PET. Za przyniesienie 50 kubeczków otrzymywano koszulkę, za 30 czapeczkę, a za 20 smycz na szyję. Wszyscy chętni mogli także wziąć udział w związanych z ekologią zabawach, quizach oraz konkursie na najlepszy plakat promujący akcję. Na terenie festiwalu pojawiły się również plakaty informacyjne zachęcające do wzięcia udziału w akcji oraz specjalnie oznakowane kosze umożliwiające selekcję odpadów.
– Działania na rzecz odzyskiwania i przetwarzania opakowań to dla Coca-Cola jeden z podstawowych celów polityki w zakresie ochrony środowiska. Chcemy pokazywać ludziom, szczególnie młodym, że opakowania, również te plastikowe, które do niedawna uważano za odpady, są obecnie cennym i poszukiwanym surowcem. Festiwal gromadzący dziesiątki tysięcy osób to doskonała platforma do takich działań jak ekologiczna akcja „nie zatrzymuj. przetwarzaj”. – mówi Katarzyna Borucka, dyrektor ds. wizerunku firmy, kontaktów zewnętrznych i komunikacji Coca-Cola Poland Services – Dzięki olbrzymiemu zaangażowaniu młodych festiwalowiczów nasza ekologiczna akcja edukacyjna po raz kolejny przyniosła olbrzymi sukces, dzięki czemu można śmiało powiedzieć, że Coke Live Music Festival jest jedną z najczystszych imprez muzycznych w Polsce – dodała.
To już druga edycja akcji ekologicznej na festiwalu. W wyniku pierwszej, w 2009 roku, zebrano blisko 77 % kubków dostarczonych na festiwal, a bezapelacyjny rekordzista stawił się w punkcie zbiórki z 520 opakowaniami naraz. Zachęcone ubiegłorocznym gorącym przyjęciem tego typu działań przez młodych ludzi, firmy systemu Coca-Cola włączyły promocję segregacji odpadów i recyklingu do na wszystkich swoich imprez masowych.
Działania związane z edukacją ekologiczną podczas Coke Live Music Fesitval to element strategii społecznej odpowiedzialności biznesu firm systemu Coca-Cola, która zakłada minimalizację wypływu działalności firm na środowisko. Coca-Cola dąży do stworzenia obiegu zamkniętego opakowań i przetwarzania zużytych na nowe. Firmy systemu Coca-Cola zmniejszają ilość generowanych odpadów zwiększając efektywność produkcjii stosując segregację, inwestują również w technologie i systemy odzysku zużytych opakowań. W 2009 roku odsetek odpadów produkcyjnych w polskich zakładach Coca-Cola, które poddane zostały recyklingowi wyniósł 97%.
Redukowana jest również waga opakowań. W 2008 roku ograniczono wagę opakowań napojów gazowanych w zależności od ich typu o 5% do 11%, a w 2009 roku zmniejszono wagę butelki PET na wodę o pojemności 0,5l. o 20%.
Ciekawym przykładem ponownego wykorzystania przetworzonych butelek PET jest krzesło „111 Navy Chair” wykonane z co najmniej 111 plastikowych butelek pochodzących z odzysku. Mebel ten jest owocem współpracy firmy Emeco, wiodącego producent mebli i twórcy kultowego już krzesła Emeco Navy Chair (#1006) z 1944 roku i firmy Coca-Cola. W tym roku będzie je można zobaczyć również w Polsce.
Źródło: www.cocacola.com.pl