W szwedzkim parku stanął ?Najgłębszy na świecie kosz na śmieci? – posłużono się efektem dźwiękowym przedmiotu spadającego w głęboką przepaść. Efekt? Rozbawieni ludzie i wyczyszczone do ostatniego papierka alejki. Z kolei Włosi w okresie przedświątecznym postawili w Mediolanie ?Instant Christmas Recycler? – maszyna za wrzucenie plastikowej butelki lub gazety wynagradzała przechodniów ekologicznym zestawem ozdób choinkowych.
W Zjednoczonych Emiratach Arabskich, w ramach akcji Think Blue, grupa ochotników postanowiła zająć się śmieciami i glonami zalegającymi na plażach w Dubaju. W miesiąc zebrano i poddano recyklingowi ponad tonę śmieci zebranych na plażach uznawanych za morskie rezerwaty!
Od momentu przedstawienia idei Think Blue w 2010 r., na całym świecie w jej ramach zostało zrealizowanych już ponad trzysta sześćdziesiąt projektów w trzydziestu pięciu krajach. Już niedługo w polskich miastach pojawią się wyjątkowe maszyny, obok których nikt nie przejdzie obojętnie. Tajemnicze urządzenia to efekt prowadzonej od trzech miesięcy akcji Volkswagena w ramach globalnej kampanii Think Blue. Producent odkrywa tym samym nową, niebieską odsłonę ekologii.
Zaczęło się od wprowadzenia marki BlueMotion, skupiającej wszystkie produkty i technologie Volkswagena służące oszczędności i ochronie środowiska. „Niebieskie eko” szybko jednak stało się czymś więcej niż tylko wytwarzaniem ekologicznych produktów. Kierowcy z całego świata w ramach promocji ecodrivingu zostali zaproszeni do mistrzostw „Think Blue. World Championship”, w których zwycięża nie najszybszy, ale jeżdżący najoszczędniej. Jednak Think Blue to nie tylko motoryzacja. To również inicjatywy proekologiczne dla dobra lokalnych społeczności i odbywające się przy ich udziale i zaangażowaniu.
W Polsce akcja Think Blue pojawiła się w Poznaniu, Toruniu i Gdańsku, gdzie wybrane miejskie skwery zakwitły na niebiesko – mieszkańcy wspierani przez Volkswagena świetnie się bawili, sadząc setki kwiatów lobelii. Do swoich domów mogli zabrać nasiona niezapominajek, mających przypominać o „niebieskim eko” każdego dnia.
Jednak był to dopiero początek „rozsiewania ekologicznej idei” VW. W następnym kroku Volkswagen oddał głos mieszkańcom miast, którzy sami zadecydowali, jak ostatecznie będzie wyglądać akcja Think Blue w Polsce. Konsultowano się również z lokalnymi władzami i działaczami społecznymi, którzy wskazywali problemy okolicy i pomagali w wyborze odpowiednich miejsc do przeprowadzenia akcji.
Zebranie potrzeb mieszkańców było pierwszym i najważniejszym etapem dwudniowych warsztatów „Think Blue. Jam”. To właśnie podczas nich dziewiętnastu projektantów posługując się innowacyjną metodologią design thinking wygenerowało prawie czterysta pomysłów urządzeń, które mogłyby pomóc w rozwiązaniu problemów mieszkańców osiedli – wytypowano ostatecznie trzy pomysły, które poddano głosowaniu na fanpage’u Volkswagen Polska na portalu Facebooku. W ten sposób kontynuowano założenie o zaangażowaniu społeczności w wybór projektu, który najlepiej odpowiada jej potrzebom. W głosowaniu mieszkańców Poznania, Torunia i Gdańska wygrała maszyna zachęcająca właścicieli czworonogów do sprzątania po swoich pupilach. Urządzenia zostaną oddane do użytku mieszkańców na początku października.