Zajęcia przygotowane zostały z myślą o dzieciach 5-letnich i opierają się na autorskim opowiadaniu. Mają na celu kształtowanie u dzieci pozytywnego stosunku do ptaków pozostających na zimę w kraju, wyrażonego w postawie dokarmiania ich. Doskonałym zakończeniem zajęć będzie spacer połączony z karmieniem napotkanych ptaków.
Grupa wiekowa: 5-latki
Prowadząca: Bożena Chwała-Mazur
Temat: Pomagamy zmarzniętym wróbelkom i dokarmiamy ptaki.
Cel główny: Kształtowanie u dzieci pozytywnego stosunku do ptaków pozostających na zimę w kraju.
Cele pośrednie:
? Zapoznanie dzieci z treścią opowiadania.
? Kształtowanie umiejętności liczenia ? liczenie ptaków bez ograniczenia.
? Utrwalenie nazw niektórych ptaków zimujących w Polsce.
? Kształtowanie pozytywnego stosunku do ptaków w zimie.
Cele operacyjne: Dzieci:
? wiedzą, że należy dbać o ptaki zimą i dokarmiać je,
? znają nazwy niektórych ptaków zimujących w naszym kraju,
? przeliczają ptaki,
? prawidłowo posługując się liczebnikami głównymi,
Metody:
- percepcyjne: pokaz, przykład,
- słowne: rozmowa, opowiadanie, objaśnienia, instrukcje,
- czynne: zadań stawianych do wykonania,
Formy: praca z grupą i indywidualnie.
Środki dydaktyczne: opowiadanie nauczycielki pt. ?Pomagamy zmarzniętym wróbelkom
i dokarmiamy ptaki? (zbiór własny), 3 tablice na stojaku, 4 papierowe karmniki, sylwetki ptaków
(sikorki, gile, wróbelki), piosenka ?Ptaszki w zimie? z płyty cd wydanej do publikacji „Moje 5 lat. Zajęcia muzyczno ruchowe”.
Autorka: Bożena Chwała-Mazur