Konspekt zajęć z zakresu edukacji przyrodniczej w przedszkolu – wykorzystanie fauny i flory w ogrodzie przedszkolnym w okresie jesieni.

Opracowanie: mgr Lidia Badura, nauczyciel Miejskiego Przedszkola nr 99 w Katowicach

Grupa wiekowa: 5-latki

Temat: Nasze ukochane drzewa – zabawy przyrodniczo-badawcze w ogrodzie przedszkolnym.

Obszary Podstawy Programowej:
o Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt ( 12 )
o Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.( 1)
o Wspomaganie rozwoju intelektualnego wraz z edukacją matematyczną (3)
o Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej ( 5)
o Wspomaganie rozwoju mowy ( 3)
o Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych (6)
o Cele zajęć zgodne z dopuszczonym do realizacji programem wychowania przedszkolnego: ?Nasze Przedszkole?

Ogólne:
? Kształtowanie więzi emocjonalnej z przyrodą. uwrażliwienie na jej piękno.
? Uwrażliwianie na piękno jesiennych drzew – obserwacje przyrodnicze w ogrodzie przedszkolnym.
? Poznawanie świata poprzez zmysły
? Rozbudzanie ciekawości poznawczej i zachęcenie do aktywności badawczej.
? Coraz dłuższe koncentrowanie na materiale edukacyjnym.
? Wspomaganie rozwoju mowy
? Uczestniczenie w zabawach sprzyjających koncentracji uwagi.

Operacyjne:
Dziecko:

– zmysłowo poznaje wybrane drzewo w ogrodzie przedszkolnym
– zna budowę drzewa oraz jego znaczenie.
– poszukuje odpowiedzi na nurtujące je pytania, problemy
– rozumie znaczenie poszczególnych zmysłów w poznawaniu otaczającej rzeczywistości
– dostrzega zmiany dokonujące się w przyrodzie, słownie je określa
– jest skoncentrowane w toku zorganizowanych działań edukacyjnych
– wyraża swoje potrzeby, emocje, uzdolnienia w trakcie zabaw
– śpiewa piosenki o tematyce przyrodniczej,
– chętnie podejmuje działalność plastyczną, w której przejawia swoje upodobania.
– aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych,

Metody:
– oparte na aktywności dziecka: zadań stawianych do wykonania, samodzielnych doświadczeń
– oparte na aktywności nauczyciela: pogadanka, pokaz, obserwacja, zadawanie pytań, , śpiew, pochwała.
Formy organizacji: indywidualna, zbiorowa, grupowa

Środki dydaktyczne: lupy, lornetki, lusterka, rolki po papierze toaletowym, aparat fotograficzny, wybrane drzewa do obserwacji w ogrodzie przedszkolnym; farba zielona, kreda; magnetofon

Zadaniem dzieci jest rozpoznać gatunki drzew / Fot. Lidia Badura

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Zostaw komentarz
Podaj swoje imię