Jutro w Warszawie spotka się młodzież ze szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych z całej Polski. Uczestnicy wezmą udział w lekcjach pokazowych prowadzonych przez ich rówieśników ? laureatów konkursu Zielony Wizjoner, którzy najlepiej poradzili sobie z konkursowym wyzwaniem poprowadzenia konsultacji społecznych wokół ?inwestycji marzeń? w swoich gminach.
W trakcie zajęć uczniowie dowiedzą się między innymi: co to jest partycypacja społeczna i dlaczego warto być aktywnym uczestnikiem życia społeczności lokalnych?
na czym polega dialog społeczny i jakie są nowoczesne narzędzia jego prowadzenia? czym jest zrównoważony rozwój? W trakcie gry terenowej w Ogrodzie Krasińskich młodzież podejmie się wykonania zadań związanych z planowaniem rewaloryzacji parku, pozna jego walory przyrodnicze, historyczne, architektoniczne.
Laureaci konkursu Zielony Wizjoner zaprezentują efekty swoich prac samorządowcom, przedstawicielom instytucji ochrony przyrody i reprezentantom biznesu zgromadzonym na konferencji towarzyszącej warsztatom, poświęconej dobrym praktykom w konsultacjach społecznych. Konferencję poprowadzi redaktor Jacek Żakowski.
Warsztatom towarzyszyć będzie wystawa multimedialna prezentująca prace laureatów konkursu Zielony Wizjoner oraz ekspozycje instytucji współpracujących z Centrum UNEP/GRID-Warszawa poświęcone problematyce konsultacji społecznych.
Konferencja jest organizowana w ramach warsztatów edukacyjnych projektu: "Dialog, kompromis, partycypacja społeczna – edukacja w szkole na rzecz zrównoważonego rozwoju gmin na obszarach chronionych".
Jaka jest tematyka projektu?
Projekt podejmuje problematykę zagospodarowania przestrzennego i konsultacji społecznych z zastosowaniem innowacyjnych form komunikacji między lokalnymi społecznościami, a władzami gmin i instytucjami zarządzającymi obszarami chronionymi. Projekt bazuje na wykorzystywaniu w procesie edukacji interaktywnych technik partycypacji społecznej i narzędzi geowizualizacji (w tym modelowania 3D) oraz technik informacyjnych i komunikacyjnych (ICT), które przyczynią się do:
• rozbudzenia wśród młodzieży szkolnej, aktywnych postaw obywatelskich na rzecz środowiska oraz zaangażowania w życie gminy w tym zakresie,
• otwartości na wiązanie przyszłości z miejscem zamieszkania, tworzenia wizji jego rozwoju z poszanowaniem zasad rozwoju zrównoważonego,
• przybliżenia interaktywnych narzędzi ICT stosowanych w partycypacji społecznej, bazujących na technikach geowizualizacji i Internecie,
• uświadomienia urzędnikom w gminach korzyści płynących z konsultacji społecznych organizowanych przyjaźnie i przejrzyście dla mieszkańców.
Dla szkół gimnazjalnych udział w projekcie to możliwość realizacji nowego wymagania podstawy programowej kształcenia ogólnego, a mianowicie przeprowadzenia zespołowego projektu edukacyjnego oraz fakultatywnie – realizacji projektu innowacyjnego.
Kto uczestniczy w projekcie?
W projekcie uczestniczy młodzież gimnazjalna i ponadgimnazjalna ze szkół z całej Polski oraz samorządowcy i pracownicy instytucji ochrony przyrody. Jakie działania dla uczniów i nauczycieli zaplanowaliśmy w projekcie?
W ramach projektu zostały przygotowane następujące materiały i przeprowadzone następujące działania:
• dla szkół: opracowanie e-Pakietu edukacyjnego, dotyczącego partycypacji społecznej, zagospodarowania przestrzennego, w którym udostępnione są ćwiczenia i lekcje dla uczniów, a dla nauczycieli przygotowane są materiały dydaktyczne. ePakiet opracowano w formie prezentacji audio-video do pobrania pod adresem: http://geokonsultacje.edu.pl/e-pakiet;
• dla uczniów: przeprowadzenie zajęć pokazowych Zielony Wizjoner dotyczących zagadnień partycypacji społecznej oraz zagospodarowania przestrzennego, przez ekspertów Centrum UNEP/GRID-Warszawa w pracowniach komputerowych szkół uczestniczących w projekcie;
• dla szkół: opracowanie portalu konsultacji społecznych Geokonsultacje+, który stanowi dla uczniów i nauczycieli narzędzie pracy w ramach działań projektu. Portal jest platformą komunikacji i prezentacji przygotowanych map i trójwymiarowych modeli w trakcie konsultacji społecznych. Na portalu znajduje się również baza wiedzy dotyczącej problematyki podejmowanej w projekcie;
• dla uczniów: Konkurs pt. Zielony Wizjoner na najciekawsze konsultacje społeczne wokół „inwestycji marzeń”, w którym przewidziano nagrody dla szkół, uczniów oraz nauczycieli uczestniczących w projekcie; w ramach konkursu młodzież poznawała pracę urzędników zajmujących się planowaniem przestrzennym oraz zmierzyła się z wyzwaniami konsultacji;
• dla uczniów i nauczycieli: na zakończenie projektu spotkamy się na warsztatach edukacyjnych Partycypacja społeczna dla zrównoważonego rozwoju, na które zaproszonych zostanie 6 zwycięskich klas oraz odbędzie się konferencja poświęcona dobrym praktykom w zakresie konsultacji społecznych;
Warsztaty edukacyjne podsumowujące projekt zaplanowane są na 21 w października br. W programie przewidziano lekcje pokazowe dla młodzieży szkolnej z udziałem laureatów konkursu Zielony Wizjoner. Młodzież weźmie także udział w grze miejskiej na terenie Ogrodu Krasińskich. Jej uczestnicy podejmą się zadań dotyczących planowania przestrzennego i konsultacji projektu rewaloryzacji Ogrodu prowadzonego przez Urząd Miasta Stołecznego Warszawy.
Podczas warsztatów odbędzie się również konferencja dla przedstawicieli samorządów, instytucji ochrony przyrody, inwestorów, instytucji prowadzących inwestycje infrastrukturalne, moderatorów konsultacji. Celem konferencji jest promowanie dobrych praktyk w konsultacjach społecznych, wymiana doświadczeń w tym zakresie, ukazanie przedstawicielom lokalnych władz, w jaki sposób mogą rozbudzić na terenach swoich gmin aktywność obywateli, szczególnie w odniesieniu do projektów i przedsięwzięć mogących oddziaływać na obszary Natura 2000.
Podczas warsztatów można będzie zwiedzać multimedialna wystawę prezentującą prace laureatów konkursu Zielony Wizjoner oraz ekspozycje instytucji współpracujących z Centrum UNEP/GRID-Warszawa poświęcone problematyce konsultacji społecznych.
Warsztatom edukacyjnym Partycypacja społeczna dla zrównoważonego rozwoju towarzyszy także kampania informacyjna skierowana do społeczeństwa.
Kampania obejmuje:
• emisję spotów dotyczących partycypacji społecznej i projektu na infoscreenach w Metrze Warszawskim;
• ekspozycję plakatów w środkach transportu w Warszawie;
• e-reportaż – dotyczący tematyki projektu i relacji z warsztatów edukacyjnych; dystrybucja planowana jest w portalach społecznościowych(np. Youtube);
• portal www.geokonsultacje.edu.pl – na prowadzonym na przestrzeni całego projektu portalu umieszczane są podstawowe informacji o partycypacji społecznej, planowaniu przestrzennym, konsultacjach społecznych; strona zawiera materiały edukacyjne możliwe do wykorzystania w szkołach poziomu gimnazjalnego i ponadgimnazjalnego oraz na zajęciach w ośrodkach edukacji ekologicznej; portal demonstruje również przebieg prac uczniów z całej Polski biorących udział w konkursie Zielony Wizjoner, którzy prowadzili konsultacje społeczne wokół „inwestycji marzeń” w swoich gminach;
• współpracę z mediami ogólnopolskimi, regionalnymi i lokalnymi (ekologicznymi, edukacyjnymi, samorządowymi i ogólnoinformacyjnymi) w zakresie informacji dotyczącej projektu, partycypacji społecznej, zrównoważonego rozwoju, planowania przestrzennego, przebiegu i efektów uczniowskich konsultacji społecznych prowadzonych w ramach konkursu Zielony Wizjoner:
• transmisja on-line konferencji przewidzianej podczas warsztatów.
Konferencję można także obejrzeć on-line na www.ustream.tv/channel/geokonsultacje
Więcej informacji:
Anna Kołodziejczyk
[email protected]
tel.: +48 22 840 6664 wew. 107
mobile: +48 668 22 00 36
www.geokonsultacje.edu.pl; www.gridw.pl