Eksperymenty chemiczne, warsztaty z robotyki przy użyciu klocków LEGO, a także warsztaty z DJ?ki to główne elementy Dni Nauki i Innowacji, które odbyły się w piątek (20 stycznia) w Opalenicy. Warsztaty, w których wzięło udział 50 uczniów i przedszkolaków, były główną nagrodą w konkursach związanych z efektywnością energetyczną.
Gmina Opalenica wraz z firmą ENGIE zaprosiła dzieci i młodzież do udziału w dwóch konkursach. Dla przedszkolaków i uczniów klas I-III przygotowano konkurs plastyczny pn. ?Energetyczna perspektywa ? moje miasto w przyszłości?. Jego celem było zainteresowanie dzieci tematyką dotyczącą racjonalnego gospodarowania energią, promocja oszczędzania energii, a także efektywności energetycznej. Prace plastyczne dzieci wykonywały techniką dowolną. Tematem pracy były działania, realizowane w mieście w celu redukcji zużycia energii, oszczędzanie energii, a także promocja przyjaznych dla środowiska źródeł energii. Dzieci przygotowały zarówno rysunki, jak i makiety miast, w których wykorzystywane były odnawialne źródła energii.
Fot. Jedna z prac konkursowych
Z kolei uczniowie klas IV-VI szkoły podstawowej oraz gimnazjaliści zostali zaproszeni do udziału w konkursie pn. ?Opalenica energetycznych działań stolica?. Zadaniem uczestników było napisanie bądź narysowanie scenariusza komiksu poświęconego oszczędzaniu energii w kontekście działań realizowanych przez Miasto Opalenica na rzecz poprawy efektywności energetycznej, w tym działań związanych z głęboką modernizacją energetyczną planowaną na najbliższe kilkanaście lat.
Łącznie na konkursy wpłynęło ponad 100 prac. Spośród nich wybrano 50, których autorzy zostali zaproszeni na Dni Nauki i Innowacji, które w piątek odbyły się w Opalenicy. W ich ramach odbyły się zajęcia z robotyki i programowania przy pomocy zestawów LEGO. Uczestnicy podczas warsztatów konstruowali roboty zgodnie z otrzymanymi instrukcjami, a następnie przy pomocy komputera sprawdzali poprawność zbudowanej konstrukcji. Drugą atrakcją, przygotowaną dla laureatów konkursów były warsztaty z DJ’ki. Dzieci i młodzież mieli więc okazję zapoznać się z profesjonalnym sprzętem, wykorzystywanym w pracy DJ, a także poznali techniki miksowania, stratchu, a także doboru utworów muzycznych, wykonywanych podczas różnego rodzaju imprez. Olbrzymim zainteresowaniem cieszyły się zajęcia z chemii, podczas których uczestnicy mieli okazję zobaczyć, jak powstaje samozapłon, do czego może być wykorzystywany zamrożony dwutlenek węgla, czyli tzw. suchy lód, a także na czym polega wybuch wulkanu.
Zajęcia zakończyło uroczyste wręczenie dyplomów i upominków za udział w konkursach. Konkursy zostały przygotowane przez Dział Edukacji Ekologicznej ABRYS.
GALERIA