Konkurs był skierowany do uczniów klas IV-VI szkół podstawowych i szkół gimnazjalnych z terenu Gdańska i Sopotu. Uczniowie w 2-3-osobowych grupach prezentowali eksperymenty i pokazy.

Na początku czerwca jury konkursowe, po długich obradach, podjęło decyzję o nagrodzeniu wybranych uczestników. Decyzja ta nie była łatwa. Do konkursu zgłosiło się ponad 100 grup ze szkół podstawowych oraz gimnazjalnych Gdańska i Sopotu. Spotkania półfinałowe trwały nieprzerwanie w siedzibie CIEE od początku kwietnia do końca maja. Uczestnicy konkursu prezentowali wybrane przez siebie zagadnienie z listy opublikowanych, mając także możliwość skorzystania z tematu wolnego. Jury konkursowe doceniło: merytoryczne przygotowanie uczestników, oczywiście na właściwym dla siebie poziomie „wtajemniczenia,  umiejętność prezentacji swojej pracy, dobrą organizację pracy podczas pokazu i kreatywną interpretację zagadnienia.

Lista finalistów X edycji konkursu „Bęc jabłkiem w głowę” – kategoria szkoły podstawowe

1.    Szkoła Gedanensis Adrian Goik, Adam Kozłowski, Konrad Bujko, opiekun Jadwiga Wandzilak – „Jak działa skrzydło”
2.    SP 44 w Gdańsku Anna Koczyk, Małgorzata Cysewska, opiekun Agnieszka Olszewska – „Co jemy, ulubione trucizny”
3.    SP 24 w Gdańsku Julia Myszor, Dominika Ptach, opiekun Marta Oświęcimko – „Miasto wg koncepcji zrównoważonego rozwoju”.
4.    Zespół Szkół Katolickich w Gdańsku Karolina Graban, Agata Brygała, Patrycja Papińska, opiekun Dorota Kłosińska – „Jak działa skrzydło”
5.    SP 20 w Gdańsku Jakub Kurowski, Karol Szarafiński, opiekun Monika Suchwałko – „Oczyszczalnia ścieków z materiałów domowego użytku”.
6.    SP 14 w Gdańsku Karolina Olszta, Paulina Kotecka, opiekun Dorota Skarżyńska – „Obieg wody w przyrodzie”
7.    Podstawowa Szkoła Społeczna „Niedżwiednik” Basia Wirska, Martyna Kowalczuk, Maria Kurowska, opiekun Katarzyna Incewicz – „Właściwości fizyko-chemiczne wody”
8.    SP 81 w Gdańsku Anna Śleszycka, Lidia Basztek pod opieką Aleksandry Lemiech – „Oczyszczalnia ścieków”
9.    SP 81 w Gdańsku Mikołaj Nogaj, Adrian Jarząbek, Marek Czechowski pod opieką Aleksandry Lemiech – „Odnawialne źródła energii”
10.    SP 38 w Gdańsku Weronika Pogorzelska, opiekun Małgorzata Podlaszuk – „Dlaczego nartniki mogą chodzić po wodzie”
11.    SP 38 w Gdańsku Justyna Durawa, Marysia Rytlewska, Roksana Center, opiekun Małgorzata Podlaszuk –„ Czego roślinie potrzeba do życia”.
12.    SP 88 w Gdańsku Jakub Byczkowski, Michał Martyniuk, opiekun Grażyna Dmochowska-Polek – „Stacja meteorologiczna”

Lista finalistów X edycji konkursu „Bęc jabłkiem w głowę” – kategoria szkoły gimnazjalne

1.    Gimnazjum nr 7 w Gdańsku Marcin Mądry, Karol Jurczenia, Kajetan Biedrzycki, opiekun Renata Maciołek, Małgorzata Żak, Anna Pawełczak – „Odnawialne źródła energii”
2.    Gimnazjum nr 7 w Gdańsku Aleksandra Zwolakiewicz, Agata Stelter, Agnieszka Cybulska opiekun Renata Maciołek, Małgorzata Żak, Anna Pawełczak – „Odwieczne marzenia o lataniu – jak działa skrzydło”
3.    Gimnazjum nr 49 w Gdańsku Michał Frączyk, Kamil Kapitański, Jan Klukowski opiekun Magdalena Dworniczak –„ Zaprojektuj domowy kompostownik”.
4.    Gimnazjum nr 32 w Gdańsku, Magdalena Dąbrowska, Anna Haratym opiekun Małgorzata Romanowska – „Odnawialne źródła energii”
5.    Gimnazjum nr 29 w Gdańsku Jan Iwaszkiewicz, Katarzyna Iwaszkiewicz, opiekun Anna Fuhrmann – „Projekt miasta wg koncepcji zrównoważonego rozwoju”.
6.    Gdańskie Autonomiczne Gimnazjum, Piotr Płatkowski, Bartosz Kaczmarski, Szymon Kaczyński opiekun Katarzyna Socha – „Nowoczesne technologie, oczyszczalnia ścieków”.
7.    Gimnazjum nr 49 w Gdańsku, Agnieszka Schneider, Karolina Turkoniak, Agnieszka Pakur, opiekun Barbara Albercka – „GMO – szanse i zagrożenia”

Zagadnienia konkursowe X jubileuszowej edycji  „Bęc jabłkiem w głowę” 2010/2011

1.    Zbuduj własną stację meteorologiczną. Zademonstruj, jak działa.
2.    Obieg wody w przyrodzie
3.    Kropla życia, życie w kropli – potęga wody.
4.    Właściwości fizyko-chemiczne wody.
5.    Przedstaw różne sposoby rozmnażania roślin.
6.    Przyczyny i skutki kwaśnego deszczu
7.    Igraszki z powietrzem – zilustruj cechy gazów
8.    Dyfuzja, osmoza, co to takiego?
9.    Odnawialne źródła energii.
10.    Czego roślinie potrzeba do życia?
11.    Przykazania świadomego konsumenta. Zaprojektuj i wykonaj ekologiczną siatkę, wykorzystując dostępne materiały. Zaproponuj kampanię reklamową.
12.    Jak działa organizm człowieka. Doświadczenia uczące o nas samych.
13.    Czy rośliny są zdolne do ruchu?
14.    Świat wokół nas pełen jest mikroorganizmów. Czy potrafisz wykazać obecność mikroorganizmów w twoim otoczeniu.
15.    Makieta dotycząca powstawania gazu ziemnego (przekrój przez warstwy ziemi
      z uwzględnieniem szczątków organicznych biorących udział w tworzeniu złoża).
16.    Zaprojektuj instalację do gromadzenia i wykorzystywania gazów pochodzących ze składowisk odpadów.
17.    Tlen, hel, gaz ziemny, który z tych gazów jest najlżejszy-zaprojektuj doświadczenie
         i zademonstruj je.
18.    Zaprojektuj oczyszczalnię ścieków z materiałów codziennego użytku.
19.    Zaprojektuj miasto według koncepcji zrównoważonego rozwoju.
20.    Odwieczne marzenia o lataniu –  jak działa skrzydło?
21.    Dlaczego nartniki mogą chodzić po wodzie?
22.    Wpływ zanieczyszczeń na organizmy żywe.
23.    Działanie naturalnych antybiotyków – projekt doświadczenia.
24.    Zaprojektuj domowy kompostownik
25.    Stwórz prosty klucz do rozróżnienia/oznaczenia wybranego gatunku rośliny.
26.    Czy człowiek tylko szkodzi przyrodzie? Spojrzenie na ochronę czynną i bierną.
27.    Skąd się biorą pory roku.
28.    Temat wolny związany z nowoczesnymi technologiami, rozwiązaniami…

Organizatorem konkursu jest Centrum Informacji i Edukacji Ekologicznej w Gdańsku. Organizatorzy dziękują wszystkim uczestnikom konkursu, opiekunom, a także Wojewódzkiemu Funduszowi Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku i Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa Gazowni Gdańskiej, których wsparcie finansowe umożliwiło realizację konkursu, a także zakup atrakcyjnych nagród dla uczestników. Organizatorzy dziękują także wspierającym konkurs Centrum Hewelianum oraz Portalowi Zielonalekacja.pl.

Źródło: ciee-gda.pl

 

Czego roślinom potrzeba do życia…

GMO: szanse i zagrożenia

Jak działa skrzydło? Marzenia o lataniu

Miasto według koncepcji zrównoważonego rozwoju

Obieg wody w przyrodzie

Oczyszczalnia ścieków z materiałów domowego użytku

Oczyszczalnia tuba – nowoczesne technologie

Odnawialne źródła energii

Projekt kompostownika

Stacja meteorologiczna

Właściwości fizyko-chemiczne wody

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Zostaw komentarz
Podaj swoje imię