W styczniu 2013 r. odbył się finał loterii, w której za stare auto przekazane do recyklingu, można było wygrać nowy samochód! W Polsce wciąż słychać alarmujące informacje na temat ?szarej strefy? w recyklingu pojazdów. Jednocześnie słabym punktem jest brak edukacji społeczeństwa na temat legalnego postępowania ze starymi samochodami.

Loteria „Oddaj Grata Wygraj Seata” jest najprawdopodobniej jedyną w Polsce tak dużą kampanią edukacyjną, dotyczącą pojazdów wycofanych z eksploatacji. Akcja prowadzona przez Stację Demontażu Pojazdów AutoPort z Piekoszowa (k. Kielc) przy współpracy z Fundacją Odzyskaj Środowisko, rozpoczęła się 16 lipca 2012 r.

Każdy, kto oddał stary lub niesprawny samochód do tzw. kasacji, otrzymał do wypełnienia kupon loteryjny. Co miesiąc losowano nagrody – telewizory, a 9 stycznia 2013 r. odbyło się losowanie główne, w którym wylosowano Seat Ibiza 1.270 KM STYLE, a także radia samochodowe, telewizor oraz notebook.

Kampania „Oddaj Grata Wygraj Seata” ma wymiar edukacyjny, ponieważ prezentowała zasady prawidłowego postępowania z samochodami – starymi, niesprawnymi lub powypadkowymi. Akcja obejmowała informacyjne spoty radiowe, audycje radiowe, a także publikację artykułów edukacyjnych na temat recyklingu. Loteria, choć nietypowa, spotkała się z dużym zainteresowaniem. Wzięło w niej udział ponad tysiąc uczestników, osób fizycznych i firm – opowiada Marta Szczecińska z Fundacji Odzyskaj Środowisko – Z kolei działania informacyjne za pośrednictwem mediów objęły kilkaset tysięcy osób.

Organizatorzy loterii pozytywnie oceniają jej efekt. Udało nam się zainteresować media tematem recyklingu pojazdów i tym samym dotrzeć do właścicieli pojazdów – mówi Jarosław Durlik z AutoPortu

To cenna inicjatywa, gdyż przeciętny konsument i właściciel auta, „kasację” utożsamia ze sprasowaniem auta w kostkę, a nie z legalnym demontażem, recyklingiem czy odzyskiem części. Nic dziwnego zatem, że zamiast oddać auto do kasacji, woli sprzedać je handlarzowi, nie przejmując się wpływem tej decyzji na środowisko oraz faktycznie obowiązującymi przepisami.

Jak zatem skłonić właścicieli pojazdów do postępowania zgodnie z prawem? Podobnie jak w wielu innych dziedzinach, zaistnieć muszą dwa uzupełniające się elementy: świadomość (znajomość przepisów prawa i wiedza o recyklingu) oraz możliwość (dostępność stacji demontażu pojazdów). Polska sieć ok. 700 stacji demontażu pojazdów, daje każdemu właścicielowi samochodu możliwość oddania auta do takiego punktu. Brakuje zatem świadomości. A świadomości nie będzie bez kampanii edukacyjnych poświęconych recyklingowi pojazdów wycofanych z eksploatacji.
 

Przeciętny konsument i właściciel auta kasację utożsamia ze sprasowaniem auta w kostkę, a nie z legalnym demontażem, recyklingiem czy odzyskiem części. / Fot. kovik, www.sxc.hu

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Zostaw komentarz
Podaj swoje imię