Jedną z najbardziej poznawczych i aktywnych form edukacji ekologicznej związanej z gospodarką odpadami są zajęcia warsztatowe prowadzone od kilku lat na terenie składowiska odpadów komunalnych w Tychach przy ul. Serdecznej 100 przez Spółkę ?Master?.
Nazwa ścieżki
|
Ścieżka ekologiczno–dydaktyczna na terenie Składowiska Odpadów Komunalnych w Tychach przy ul. Serdecznej |
Długość ścieżki
|
|
Czas przebycia
|
45 min. |
Trasa (miasta)
|
teren składowiska odpadów komunalnych |
Opis
|
Ścieżka liczy siedem przystanków, na których znajdują się tablice przekazujące podstawowe zagadnienia związane z gospadarką odpadami. |
Ścieżka edukacyjna na terenie trasy zwiedzania składowiska odpadów komunalnych w Tychach uatrakcyjnia wycieczki oraz warsztaty edukacyjne na składowisku. Umieszczenie 7 tablic z przedstawionymi w ciekawy sposób podstawowymi informacjami i schematami dotyczącymi działania składowiska odpadów w znaczący sposób przyczynia się do wzbogacenia oferty edukacyjnej. W prosty sposób przedstawione są informacje o możliwościach wykorzystania odpadów do produkcji energii. Obszar składowiska wraz z sortownią to wspaniały obiekt dydaktyczny ułatwiającym nauczycielom biologii, przyrody i ochrony środowiska, nie tylko szkół tyskich, ale i województwa śląskiego edukację sozologiczną, a także zrozumienie zasad i sposobów gospodarki odpadami. Ścieżka przybliża zagadnienia gospodarowania odpadami w gospodarstwie domowym oraz wpływa na podniesienie świadomości ekologicznej. Zwiedzanie może zostać uzupełnione przez wydrukowaną broszura, która ułatwia zrozumienie przedstawionych zagadnień z zakresu ochrony srodowiska.
Na obszarze składowiska odpadów MPGOiEO znajduje się 7 tablic edukacyjno-informacyjnych. Każda tablica zawiera podstawowe informacje, schematy i zdjęcia pozwalające zrozumieć zasady i cele współczesnej gospodarki odpadami, a także po 2-3 ciekawostki dotyczące danego zagadnienia.
Zawartość merytoryczna tablic:
1. Tablica informacyjna o działalności MPGOiEO „Master” wraz z mapą terenu działania spółki,
2. „Odpady to śmieci czy surowce” – schemat podziału odpadów, podstawowe informacje o segregowaniu odpadów, surowcach wtórnych, odpadach niebezpiecznych,
3. „Składowisko odpadów” – schemat budowy współczesnego składowiska odpadów, informacje dotyczące składowania odpadów, czas rozkładu wybranych śmieci,
4. „Produkcja biogazu” – schemat i etapy produkcji biogazu, zasady odgazowania składowiska,
5. „Sortownia odpadów” – schemat sortowni, informacje o przebiegu, celach i zasadach sortowania odpadów,
6. „Kogeneracja” – podstawowe informacja o procesie, schemat wykorzystania biogazu
7. „Biologiczne unieszkodliwianie odpadów organicznych” – schemat biologicznego unieszkodliwiania odpadów komunalnych wraz z opisem.
W ten sposób urządzona ścieżka dydaktyczna zwiększa atrakcyjność składowiska odpadów jako miejsca do edukacji w terenie oraz wpływa na wzrost świadomości mieszkańców w zakresie gospodarki odpadami.
Tablice opracowywane są przez:
• dr nauk biologicznych Bożenę Zyznawską, która ma już doświadczenie w opracowywaniu ścieżek dydaktycznych – opracowywała przyrodnicze ścieżki dla Nadleśnictwa Kobiór na terenie rezerwatu „Babczyna Dolina” oraz na terenie użytku ekologicznego „Paprocany”. Czynnie brała udział w realizacji programu „Razem przeciw odpadom” realizowanym w 2004 roku w gminie Tychy. Jest autorkę kilkunastu publikacji naukowych, popularno-naukowych i dydaktycznych oraz wieloletnim nauczycielem dyplomowanym, nagrodzona medalem Komisji Edukacji Narodowej, laureatką konkursu ogólnopolskiego Nauczyciel Roku 2005.
• mgr Andrzeja Mąkinię dyrektora ds. gospodarki odpadami w MPGOiEO „Master”, który jest autorem wielu publikacji dotyczących gospodarki odpadami w prasie fachowej. Wielokrotnie prowadził wykłady na różnych seminariach i konferencjach. Posiada też doświadczenie dydaktyczne – przez kilka lat prowadził zajęcia w technikum ochrony środowiska w Tychach. Brał czynny udział w realizacji programu „Razem przeciw odpadom” realizowanym w 2004 roku w gminie Tychy.
Na ścieżce prowadzone są zajęcia warsztatowe poświęcone są tematyce związanej z gospodarką odpadami oraz zagrożeniom środowiska naturalnego, jakie niesie wzrastająca ilość odpadów. Plan zajęć warsztatowych jest zróżnicowany, w zależności od grupy wiekowej dzieci i młodzieży. Do tej pory w ramach zajęć przeprowadzane są prelekcje oraz wycieczki po składowisku odpadów i sortowni. Wykłady poświęcone gospodarce odpadami odbywają się w przystosowanym do tego budynku socjalno-administracyjnym, przy składowisku odpadów komunalnych, na sali konferencyjno-szkoleniowej, która mieści około 40 osób.
W warsztatach wykorzystywane są prezentacje multimedialne, zdjęcia, plansze, ulotki, foliogramy oraz eksponaty itp. Warsztaty obejmują następujace zagadnienia:
– historia powstania Spółki „MASTER”
– podstawowe pojęcia i definicje: odpadu, odpadu komunalnego, odpadu niebezpiecznego, odpadu ulegającego biodegradacji, itp.,
– zasady gospodarowania odpadami – metod i sposobów postępowania z odpadami,
– plany gospodarki odpadami – gminnych, powiatowych, wojewódzkich,
– obowiązki wytwórców i posiadaczy odpadów,
– rodzaj i ilość powstających odpadów komunalnych i innych na terenach zurbanizowanych na przykładzie aglomeracji miejskiej, wiejskiej, Polski, Europy (Tabela ilości odpadów i metod zagospodarowania w niektórych krajach europejskich),
– sposoby utylizacji odpadów: utylizacja termiczna, kompostowanie odpadów organicznych, składowanie odpadów,
– selektywna zbiórka odpadów „u źródła” w systemie pojemnikowym i w systemie workowym,
– Rejonowe Zbiornice Odpadów (RZO) jako inna forma segregacji odpadów komunalnych,
– rodzaje pojemników oraz jakie odpady segregujemy na terenie naszych gmin?
– „W jakim stanie odpady powinny trafić do „kolorowych” worków i pojemników?”
– baza transportowa – samochody obsługujące selektywną zbiórkę odpadów komunalnych,
– odpady niebezpieczne w odpadach komunalnych – Punkty Odbioru Odpadów Niebezpiecznych,
– potrzeba i obowiązek zbierania baterii,
– składowanie odpadów – budowa i eksploatacja składowiska,
– tematyka – „Składowanie czy spalanie”? – za i przeciw, co lepsze?
– monitoring składowiska odpadów,
– rodzaje i ilości odpadów przyjmowanych do składowania na wysypisku,
Czas niezbędny do zwiedzania składowiska i sortowni to około 45 minut. Zajęcia warsztatowe przygotowane są dla różnych grup wiekowych dzieci i młodzieży, czasowo i tematycznie są zróżnicowane i obejmują:
• Przedszkolaków,
• Dzieci klas I- III,
• Dzieci kas IV – VI,
• Młodzież klas gimnazjalnych,
• Młodzież szkół średnich,
• Studentów
Źródło: www.master.tychy.pl