?Festiwal Nauki ? Badamy i odkrywamy przyrodę nieożywioną? w naszej szkole odbył się 22 października w ramach wojewódzkiego konkursu organizowanego przez Olsztyńskie Centrum Edukacji Ekologicznej przy WMODN w Olsztynie i Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Olsztynie. Mottem przewodnim konkursu stały się słowa Alberta Einsteina: ?Wpatrz się głęboko, głęboko w przyrodę, a wtedy wszystko lepiej zrozumiesz?.

 

Wzięła w nim udział cała społeczność szkolna.

Przygotowania trwały miesiąc. Rozpoczęły się w połowie września. Zainicjowane zostały losowaniem przez wychowawców kartek z nazwami elementów przyrody nieożywionej (minerały, gleby, skały, woda, powietrze, kosmos). Po czym zaczęło się przeglądanie literatury fachowej, poradników, stron internetowych, konsultacje z nauczycielem przyrody i fachowcami w dziedzinie ochrony wód, dyskusje. Klasy II odbyły wycieczkę do oczyszczalni ścieków w Jonkowie. Wychowawcy klas I pracowali wraz z uczniami i ich rodzicami całe popołudnie nad wykonaniem swego zadania. Klasa VI  nawiązała współpracę z nauczycielem chemii, panią Agnieszką Kabała i uczniami klas trzecich Gimnazjum. Uczniowie klasy VI b i klas pierwszych współpracowali z nauczycielem informatyki przygotowując prezentację multimedialną. Uczeń klasy IV doskonalił obsługę mikroskopu.

Festiwal trwał tylko 2 godziny, ale ilość informacji, która została przekazana była ogromna. Informacje zostały przedstawione w bardzo różnorodny sposób: wystawy skał, minerałów i ich wykorzystania do wyrobu biżuterii, prezentacje multimedialne dotyczące skał i wody, plakaty, metaplany, diagramy, modele przestrzenne rzeki, malowane na arkuszu styropianu profile glebowe, doświadczenia dot. powietrza i hodowli kryształów z nauką obsługi profesjonalnego sprzętu, przedstawienie pantofelka – mikroskopijnego drapieżnika wód słodkich przy użyciu mikroskopu, prezentacja własnego wyrobu filtru do czyszczenia wody, prezentacje słowne, ruchomy model naszego Układu Słonecznego, krótki film o podróży w przestrzeń kosmiczną oraz model statku kosmicznego i strojów kosmonautów wykonane z odpadów. Przedstawianiu kosmosu towarzyszyła muzyka Jean Michel Jarre z płyty „Chronologie”, klasy drugie przedstawiając wodę zaśpiewały piosenkę „Cicha woda brzegi rwie” czym wprawiły wszystkich w radosny nastrój.

Na zakończenie festiwalu każdy mógł podejść do stoisk klasowych obejrzeć zgromadzone tam eksponaty minerałów i skał, zbadać twardość minerałów, wziąć udział w doświadczeniach, obserwować pod mikroskopem pantofelka.

Przedstawione przez uczniów efekty pracy uzmysłowiły wszystkim czym naprawdę jest przyroda nieożywiona i jak ważną rolę odgrywa ona dla wszystkich organizmów żywych i gospodarki człowieka. Różne sposoby przedstawiania informacji, a szczególnie doświadczenia i zabawa, pozwoliły na łatwiejsze przyswojenie informacji i uwrażliwienie na piękno przyrody. Na festiwalu podjęto również tematykę racjonalnego wykorzystania zasobów przyrody i sposobów jej ochrony. Zmotywowało to uczniów do większego zaangażowania się w działania ekologiczne szkoły.

Wspólnie podjęty cel zorganizowania festiwalu przez wszystkich nauczycieli zintegrował środowisko i pogłębił współpracę z rodzicami. Festiwal stał się również inspiracją do kolejnych spotkań z przyrodą nieożywioną.

Autorka:
Małgorzata Świderska
Szkoła Podstawowa w Jonkowie

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Zostaw komentarz
Podaj swoje imię