Trendy i nowości w leśnej infrastrukturze edukacyjnej to temat przewodni XV Jubileuszowej Konferencji „Współczesne Zagadnienia Edukacji Leśnej Społeczeństwa”. Konferencja odbędzie się w Rogowie w dniach 7-8 grudnia 2010 roku.

Na początku lat 90. XX wieku zmiany światopoglądowe spowodowały dynamiczny rozwój edukacji ekologicznej w naszym kraju. Na skutek oczekiwań i wyzwań ze strony społeczeństwa w stosunku do roli lasów i leśnictwa w Lasach Państwowych nastąpiła prawdziwa eksplozja działalności edukacyjnej. Był to okres jej spontanicznego i intensywnego rozwoju, w tym także tworzenia szeroko rozumianej leśnej infrastruktury edukacyjnej, a w konsekwencji oczekiwanych przez społeczeństwo zmian leśnego krajobrazu. W niektórych nadleśnictwach – LAS  w wielu miejscach zmienił swoje OBLICZE!

Wytyczono w terenie wiele kilometrów tras służących do rekreacji oraz około tysiąca leśnych ścieżek edukacyjnych – głównie przyrodniczych i przyrodniczo-leśnych – gdzie na nieomal dwóch tysiącach punktów / powierzchni edukacyjnych ustawiono specjalne tablice. Powstało prawie pół tysiąca wiat i zadaszeń, pod którymi można przeprowadzać "zielone lekcje" w lesie. Wybudowano liczne drewniane i murowane pomosty, tarasy widokowe, wieże obserwacyjne. Gdzieniegdzie założono ogrody botaniczne, zwierzyńce i leśne muzea. Co drugie nadleśnictwo posiada także izbę edukacji leśnej. Dzięki staraniom leśników powstało nawet kilkadziesiąt ośrodków przeznaczonych do prowadzenia edukacji leśnej społeczeństwa. Rocznie w 10-15 tys. "zielonych lekcji" przeprowadzanych bezpośrednio w lesie bierze udział około 300-450 tysięcy dzieci i młodzieży. W sumie co piąty polski uczeń chociaż raz w życiu brał udział w takich zajęciach. Las to również miejsce pobytu i odpoczynku osób dorosłych: wczasowiczów, grzybiarzy, turystów, amatorów fotografii przyrodniczej i innych. Również z myślą o nich tworzona jest leśna infrastruktura. Wydaje się, że obecnie edukacja leśna, choć planowa i uporządkowana, nadal poszukuje nowych treści i pomysłów, zwłaszcza w zakresie efektywnego wykorzystania posiadanej już leśnej infrastruktury edukacyjnej.

Intencją organizatorów konferencji jest chęć docenienia ogromnego trudu podjętego przez wiele osób (leśników, pracowników parków narodowych i krajobrazowych) mających w swoich obowiązkach także edukację przyrodniczo-leśną społeczeństwa, trudu polegającego na rozwoju leśnej infrastruktury edukacyjnej, a także odpowiedź na pytania:

    * jak bardzo zmienił się wygląd lasu pod wpływem realizacji działań edukacyjnych w ciągu minionych 15 lat?
    * jak może / powinien wyglądać las i jego udostępnianie po kolejnych 15 latach prowadzenia edukacji leśnej społeczeństwa?
    * jaki jest wpływ edukacji leśnej na kształt obecnego leśnictwa?
    * jak efektywnie wykorzystać potencjał leśnej infrastruktury edukacyjnej w kolejnych latach?

Odpowiedź nie jest prosta i jednoznaczna. Dlatego zapraszamy wszystkich zajmujących się edukacją przyrodniczo-leśną do podzielenia się swoimi dotychczasowymi doświadczeniami, a także pomysłami na przyszłość, zwłaszcza w kontekście nadchodzącego (2011) Międzynarodowego Roku Lasów.

Cele konferencji

    * zwrócenie uwagi na możliwości efektywnego wykorzystania leśnej infrastruktury edukacyjnej
    * ocena wpływu działań edukacyjnych i infrastruktury na ekosystem leśny
    * dostrzeżenie obecnych trendów i nowości w edukacji leśnej społeczeństwa
    * wielopoziomowa integracja różnych środowisk oraz instytucji edukacyjnych

Charakter konferencji i uczestnicy

Konferencja dotyczy konstruktywnego przeglądu istniejącej szeroko rozumianej infrastruktury edukacyjnej wykorzystywanej w celu edukacji leśnej społeczeństwa. Jest próbą dostrzeżenia obecnych trendów i nowości mających wpływ na jej kondycję. Ma charakter ogólnopolskiego forum wymiany doświadczeń i poglądów w tym zakresie. Przeznaczona jest głównie dla edukatorów PGL Lasy Państwowe, parków narodowych i krajobrazowych oraz przedstawicieli edukacji formalnej: nauczycieli, dydaktyków i naukowców.

Komitet organizacyjny

    * Mgr Dariusz Anderwald – SGGW LZD CEPL w Rogowie
    * Mgr inż. Jarosław Białek – Leśnictwo Miejskie Łódź
    * Dr inż. Emilia Janeczko – SGGW WL w Warszawie
    * Dr Magdalena Janiszewska – Miejski Ogród Zoologiczny w Łodzi
    * Mgr inż. Celina Kozubek-Euejda – Palmiarnia Ogrodu Botanicznego w Łodzi
    * Dr Dorota Mańkowska – Ogród Botaniczny w Łodzi
    * Mgr inż. Kamil Szpakowski   – Dyrekcja Generalna Lasów Państwowych
    * Dr inż. Anna Żornaczuk-Łuba – Ministerstwo Środowiska

Zgłoszone referaty

  1. Doświadczenia edukacyjne leśnego Azylu dla zwierząt – Paweł Kowalski, Nadleśnictwo Piotrków Trybunalski
  2. Dziedzictwo historyczne lasów na przykładzie Nadleśnictwa Tomaszów – Agnieszka Mandziuk, SGGW Wydział Leśny, Zakład Ekonomiki Leśnictwa
  3. Edukacja leśna społeczeństwa w Lasach Państwowych w latach 2001-2009 – Barbara Czołnik, Benedykt Roźmiarek OKL w Gołuchowie
  4. Edukacja przyrodnicza w Miejskm Ogrodzie Zoologicznym w Łodzi – Elżbieta Nowak, Piotr Tomasik, Magdalena Janiszewska, Miejski Ogród Zoologiczny w Łodzi
  5. Edukacja leśna w Europie – 5th European Forest Pedagogy Congress, Lahti, Finlandia – Anna Pikus, CILP
  6. Edukacja przyrodnicza w Ogrodzie Botanicznym w Łodzi – Marek Jakubowski, Ogród Botaniczny w Łodzi
  7. Historia i funkcjonowanie Ośrodka Edukacji Leśnej LKP „Lasy Birczańskie” – Tomasz Kałamarz, Nadleśnictwo Bircza
  8. Infrastruktura rekreacyjna i edukacyjna jako element krajobrazu leśnego – Emilia Janeczko, WL SGGW
  9. Innowacyjna instalacja edukacyjna „Rzeka” w Nadleśnictwie Jarocin – Jakub Wojdecki, Hubert Przybylski Nadleśnictwo Jarocin
  10. Innowacyjne programy z zakresu edukacji ekologicznej – Wojciech Owczarz, Fundacja Ekologiczna ARKA
  11. Jak nie spotkać w lesie niedźwiedzia – infrastruktura turystyczna w Parku Narodowym Yellowstone – Anna Pikus, CILP
  12. Kolekcje gatunków roślin – flora Polski w miniaturze – Grażyna Głuch, IBL Izba Edukacji Leśnej
  13. Koncepcja wykorzystania infrastruktury LP podczas obchodów Międzynarodowego Roku Lasów w Polsce – DGLP
  14. Leśna Baza RDLP Szczecinek – Marek Skierka – Nadleśnictwo Bytów, Tomasz Kamaszy – Nadleśnictwo Dretyń
  15. Leśna Szkoła Poznajmy Las – Joanna Buniowska – Redakcja Poznajmy Las
  16. Możliwości i ograniczenia wykorzystania obiektów ochrony pomnikowej w edukacji przyrodniczej – Joanna Pietrzak, WL SGGW poster
  17. Możliwość wykorzystania oranżerii w prowadzeniu edukacji przyrodniczej – Celina Kozubek-Euejda, Ilona Daraż, Palmiarnia Ogrodu Botanicznego w Łodzi
  18. Nauka w las….czy w nas? – Małgorzata Falencka-Jabłońska, IBL
  19. Obiekty edukacyjne i ich wykorzystanie w edukacji leśnej – Bogdan Okuniewski, Nadleśnictwo Warcino
  20. Parking leśny jak przykład infrastruktury leśnej – stan obecny i przyszły, koszty, standaryzacja, współpraca. – Miłosława Hyży, ORWLP Bedoń
  21. Podstawy programowe w szkołach podstawowych w zakresie wiedzy o lesie a treści edukacji leśnej realizowanej przez nadleśnictwa Lasów Państwowych – Andrzej Grzywacz, WL SGGW
  22. Powiązania leśnictwa z gospodarką narodową w edukacji leśnej społeczeństwa na przykładzie Nadleśnictwa Krynki – Stanisław Parzych, Nadleśnictwo Krynki
  23. Przyrodniczy szlak Puszczy Sandomierskiej – narzędziem w edukacji ekologicznej – Natalia Wrona, Nadleśnictwo Kolbuszowa
  24. Rola form ochrony przyrody w edukacji leśnej społeczeństwa” – Ewa Referowska-Chodak, Katedra Ochrony Lasu i Ekologii SGGW
  25. Rola zwierząt w edukacji powadzonej na terenie Leśnictwa Miejskiego Łódź – Kamil Polański, Leśnictwo Miejskie Łódź
  26. Terenowa Interaktywna Szkoła Leśna pomysłem na miarę XXI wieku? – Grażyna Głuch, IBL Izba Edukacji Leśnej
  27. Wirtualna leśna infrastruktura – Witold Ciechanowicz, Nadleśnictwo Gdańsk
  28. Wykorzystanie infrastruktury edukacyjnej w Nadleśnictwie Ustroń w kontekście zmieniającego się otoczenia i popytu na edukację leśną – Wiktor Naturski, Nadleśnictwo Ustroń
  29. Wykorzystanie szkółki kontenerowej do edukacji przyrodniczo-leśnej – Nadleśnictwo Jabłonna
  30. Wykorzystanie unikalnych walorów cisa pospolitego Taxus baccata w edukacji przyrodniczo-leśnej studentów Anastazja Wrona, Instytut Nauk Leśnych – poster
  31. Zastosowanie badań ergonomicznych w projektowaniu leśnych obiektów rekreacyjnych – Małgorzata Woźnicka, WL SGGW


Pokazy specjalne

  1. Lasy i Ogrody Japonii – Piotr Banaszczak kierownik Arboretum w Rogowie
  2. „W las mi tedy, w las mi tu” – Zbigniew Kamiński Nadleśnictwo Świeradów

Planowane warsztaty:

  1. Dobre wydawnictwa narzędziem PR – Wydawnictwo FOREST
  2. Jak tworzyć dobre foldery? Oryginalne pomysły i przykłady – Redakcja „Lasu Polskiego”, red. Rafał Zubkowicz
  3. Leśne pomoce edukacyjno-artystyczne – Firma PULS-ART
  4. Multimedialny pakiet „Młody ekolog” – Oficyna Wydawnicza MULTICO, red. Inga Szwedler, red. Joanna Liszewska

Więcej informacji:

Zgłoszenia uczestnictwa: [email protected] do 30 listopada.

Kontakt:

Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
Leśny Zakład Doświadczalny
Centrum Edukacji Przyrodniczo-Leśnej w Rogowie
95-063 Rogów, ul. Akademicka 20
tel./fax: 046 / 874 83 74
E-mail: [email protected]
www.cepl.sggw.pl
 

Plakat konferencji.

Wytyczono w terenie wiele kilometrów tras służących do rekreacji oraz około tysiąca leśnych ścieżek edukacyjnych. / Fot. www.sxc.hu

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Zostaw komentarz
Podaj swoje imię